15 tipp, ami hasznodra válhat a Black Friday vásárlásoknál

2022.06.10 0 hozzászólás 1094 olvasás
15 tipp, ami hasznodra válhat a Black Friday vásárlásoknál

A Black Friday az USA-ban rendelkezik igazi hagyományokkal, viszont az utóbbi években egyre több országban, így Magyarországon is megjelent, és óriási népszerűségnek örvend. De hogyan jött létre, és mire érdemes odafigyelni ilyenkor?

Ebben a cikkben minden hasznos információt összeszedtünk arról, hogyan is alakult ki a Black Friday elnevezésű esemény, illetve adunk tippeket azt illetően, hogy sikeresen megtaláld a számodra valóban értékes ajánlatokat, illetve hogy elkerüld a megtévesztő hirdetéseket.

Ha szeretnéd a legjobb üzletet megkötni az idei Black Friday alkalmával, akkor ezt a cikket mindenképpen olvasd végig.

Hogyan jött létre a Black Friday?

A Black Friday az USA-ban mindig a hálaadás utáni péntekre esik. A hálaadást – ami az amerikaiaknak a legfontosabb ünnepe – mindig november negyedik csütörtökén ünneplik, így a Black Friday november 23-29. közé esik. Ezt tartják egyébként hagyományosan a karácsonyi bevásárlási időszak kezdetének.

De hol használták először a Black Friday kifejezést?

1965 novemberében Philadelphiában hálaadás másnapján óriási forgalmi dugókat és fennakadásokat okozott a közlekedésben a bevásárlásba igyekvő emberek tömege. Az utakon autók várakoztak, az utcákon a járdákat pedig a gyalogosok tömege tette járhatatlanná.

Philadelphia

(kép forrása: unsplash.com)

Erre utalva használta 1966 januárjában a Philadelphiai Rendőrség a Fekete Péntek kifejezést hálaadás másnapjára, utalva az óriási káoszra.

A szó mai használata azonban máshonnan ered. A kereskedők és a média által használt Black Friday arra utal, hogy a karácsonyi bevásárlási szezon első napján – nyilván az óriási leárazásoknak köszönhetően – óriási nyereséget szoktak elkönyvelni. A könyvelésben hagyományosan fekete színnel jelölik a nyereségeket, pirossal pedig a veszteségeket.

Milyen szolgáltatásokat érint a Black Friday?

Igazából egyre több fajta szolgáltatás használja ezt a nevet az akciók iránti érdeklődés felkeltésére, valójában azonban releváns hasznot néhány iparág hajt belőle.

A legfontosabb a kereskedelem, azon belül is az informatikával, számítástechnikával, elektronikai cikkekkel és távközlési eszközökkel foglalkozó szolgáltatók és áruházak.

Ilyenkor rengeteg játékot, számítógépet, televíziót, okostelefont és egyéb elektronikai eszközt vásárolunk.

Az Adobe Analytics adatai alapján a tavalyi Black Friday volt az USA történetének második legnagyobb online forgalmat generáló napja. Az első a 2019-es Cyber Monday, ekkor vásároltak a legnagyobb értékben online az amerikaiak.

A tavalyi Black Friday alkalmával az államokban a játékok ára átlagban 20%-kal, a számítógépek ára 27%-kal, a háztartási gépeké 18%-kal, a televíziók ára pedig 19%-kal volt leszállítva.

De miért pont ezeket a termékeket akciózzák le ilyenkor?

Az említett termékek ára általában véve igen magas, így itt már a kisebb leértékelések is sokat számíthatnak. Ráadásul a Black Friday alkalmával sokszor igen nagy mértékben leszállítják az árakat a kereskedők, hiszen ilyenkor egymással is versenyeznek, hogy ki tud nagyobb tömeget bevonzani.

Okostelefonok

(kép forrása: pymnts.com)

Ráadásul, mint korábban említettem, ez már a karácsonyi vásárlási időszak kezdete, így egybeeshet Advent első hétvégéjével, amikor már javában zajlanak a bevásárlások. Az elektronikai eszközök egyre nagyobb részét teszik ki a karácsonyi ajándékoknak, hiszen például sok fiatal szeretne új telefont, laptopot, és a szülők sokszor ilyenkor szerzik be azokat.

És valóban ekkor költik az emberek a legtöbbet?

A Black Friday alatt költjük a legtöbb pénzt?

Bár az előbb hozott példa kivételt képez, a sajtó rendszeresen a legnagyobb forgalmat hozó napként szokott rá hivatkozni, azonban ez nem teljesen fedi a valóságot.

Az USA-ban 1993 és 2001 között egyszer sem tartozott az 5 legforgalmasabb nap közé a Black Friday, viszont ez annak is köszönhető, hogy ekkor még jóval kisebb hangsúly volt az elektronikai eszközökön, lévén akkor például még nem is létezett okostelefon.

Black Friday

(kép forrása: unsplash.com)

2002-től azonban rendszerint ott van a három legforgalmasabb nap között, de az első hely általában még mindig a karácsonyt megelőző szombat, tehát ahogy itthon nevezzük, az Arany hétvége szombati napja.

És mi a helyzet Magyarországon?

Itthon 2014. november 28-án rendezték az első Balck Friday akciót, azóta pedig minden évben találkozhatunk ilyenkor óriási leárazásokkal.

Bár az itthoni napi adatokhoz nem találtam forrást, a KSH oldalán jól megfigyelhető, hogy az információ-technológiai szolgáltatás tekintetében a november és a december kiemelkedő szokott lenni.

A decemberi árbevétel ugrásszerű növekedésének az oka egyértelműen a karácsony, de mi a helyzet a novemberrel?

A november hónap vége már egyre gyakrabban az karácsonyi időszakra való felkészülés jegyében telik, így nyilván ilyenkor kezd növekedni a bevásárlások száma is. A növekedésben minden bizonnyal szerepet játszik a Black Friday is.

Most pedig jöjjenek a tippek, melyeket megfogadva kihozhatod a legtöbbet az idei Black Friday-ből.

15 tipp, ami segít a Black Friday alatt

1. Tájékozódj alaposan a termékekről

Ha találsz egy ajánlatot, ami első látásra nagyon jónak néz ki, ne ragadj el egyből annál. Előfordul ugyanis, hogy óriási harc megy egy-egy termékért, ami valójában nem is annyira jó, csak felkapottá válik és ezért sokan megveszik.

Alaposan vizsgáld meg, hogy az adott terméknél nem kapsz-e jobbat ugyanazon az áron, vagy hogy egy másik üzletben vagy webáruházban nem kapható-e még olcsóbban. Megéri erre rászánni az időt, hiszen ha már megvásároltál valamit és utána megtaláltod még olcsóbban, akkor baleknak fogod érezni magad, ami nagyon rossz. (Tudom, mert volt már ilyenben részem.)

2. Légy óvatos az ismeretlen márkákkal

Nem azt állítom, hogy a kevésbé ismert és felfutott márkák nem képesek kiváló minőségű termékek gyártására, azonban nem véletlenül vannak a Best Buy ajánlatok közt a legismertebb gyártók ajánlatai.

Persze ha egy kisebb márka is a legtöbbet eladottak között van, és az értékelései is jók, akkor alapos vizsgálat után meg lehet azt venni. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezeknek a gyártóknak a termékei között több silány minőségű darabot találhatsz.

3. Figyelj a ,,tavalyi modellekre” is

Az elektronikai eszközök a legtöbb esetben éves ciklusokban jelennek meg, tehát évente adnak ki belőlük újabb verziót. Ez kifejezetten igaz az olyan óriási gyártók termékeire, mint például az Apple vagy a Samsung.

Az új modellek megjelenése törvényszerűen azzal jár, hogy az előző, tehát a tavalyi verzió ára akár jelentősen is mérséklődik, de teljesítményben még viszonylag közel van az újhoz.

Ilyenkor gazdaságosabb és okosabb döntés lehet a kicsivel gyengébb modellt választani.

Apple iPhone 12

(kép forrása: unsplash.com)

4. Kövesd nyomon az árak változását

A Black Friday alkalmával akciósnak beállított termékeinek egy nagyon nagy része már korábban kapható a leértékelt áron (vagy akár még olcsóbban is), azonban a kereskedők csak később kezdik el hirdetni azt, a Black Friday idején.

Vannak olyan alkalmazások, amelyekkel nyomon lehet követni egyes termékek árát. Az USA-ban erre igen sok lehetőség van, az Amazonon lévő árak figyelésére például ott van az ingyenes camelcamelcamel, de léteznek egyéb oldalak is.

Magyarországon az Árukeresőn is van ehhez hasonló funkció. Az árfigyelővel be tudod állítani egy terméknél, hogy ha egy adott ár alá megy, akkor értesítést kapj e-mailen keresztül. Ehhez azonban szükséges egy kis utánajárás, hogy milyen összeget érdemes ide beírni, de segítségedre lehet a Black Friday alatt ez is.

5. Készíts listát az áruházakról

Ha több különböző termék kapcsán is próbálod a legjobb ajánlatot megkeresni, érdemes lehet lejegyezni az egyes boltokat, hogy mit hol kell keresni.

Előfordul ugyanis, hogy az online webáruházak ilyenkor összeomlanak, és sok vásárló megy át egy másik felületre. Ahhoz, hogy gyorsan találj másik ajánlatot egy összeomlás esetén, érdemes tudnod, mi hol volt mondjuk a második legjobb áron.

Ha online vásárolsz, mentsd el a linkeket, így egy esetleges webshop probléma alkalmával pár kattintással ott is lehetsz a másik webshopban, és nem kell a kereséssel elvesztegetned az értékes perceket.

Lista

(kép forrása: unsplash.com)

6. Kiskereskedések is adhatnak jó ajánlatot

Az ilyen akciók alkalmával szokás megfeledkezni a kisebb üzletekről, de Black Friday alkalmával is előfordul, hogy egy kisebb, ugyancsak elektronikai eszközöket árusító boltban még jobb ajánlatokat is találhatsz, mint a nagyáruházakban vagy webshopokban.

Érdemes lehet ezeket is figyelni a legjobb árakat vadászva, itt ugyanis valószínűleg nem is lesz akkora tömeg, így nem kell attól tartani, hogy eltaposnak.

7. Ne a Black Friday napján regisztrálj az online webshopokban

A webshopok összeomlásában óriási szerepe van a megnövekedett regisztrációnak. Ahhoz, hogy ezt elkerüld – és hogy mások se kerüljenek ilyen helyzetbe – csináld meg előzetesen a regisztrációt az általad preferált weboldalakon.

A regisztráció során állítsd be a fizetési és szállítási módot is, illetve add meg előre a bankkártyád adatait is, hogy ezzel se kelljen majd a Black Friday napján foglalkozni.

A legfontosabb webshopok hírlevelére is érdemes lehet feliratkozni, így értesítést kaphatsz egyes akciókról, amik érdekelhetnek. Utána viszont le is iratkozhatsz, hogy az év közben ne bombázzák meg az e-mail fiókod spam mappáját.

Bankkártyás regisztráció

(kép forrása: unsplash.com)

8. Készítsd kívánságlistát

Egyes webshopokban van lehetőség Kívánságlista létrehozására. Így el tudod menteni egy listán azokat a termékeket, amik téged érdekelnek és figyelni tudod, hogyan alakul a termékek ára.

Ilyenformán nem kell majd a Black Friday napján végiglapozni az akciós termékeket ahhoz, hogy megtaláld azt, amire célzottan kíváncsi vagy.

9. Ne a Black Friday napján kezdd el a vásárlást

Mint korábban mondtam, a legfelkapottabb termékeket akár pár perc alatt is elkapkodhatják, így ha nem akarsz lemaradni, akkor korábban kezdj bele.

Sok webshop egész november hónapban akciókat kínál, így akár már korábban is találhatsz nagyon jó ajánlatokat, érdemes tehát már november elejétől figyelni azokat a cikkeket, amiket hamarosan szeretnél megvásárolni.

10. Élj a pénzvisszatérítés lehetőségével

Ha több, vagy akár sok vásárlást is tervezel, ellenőrizd, hogy az egyes kereskedések kínálnak-e pénzvisszatérítési lehetőséget. Így ha egy-egy termék mégse nyeri el a tetszésedet, vagy akár több helyről is megrendeltél valami, akkor érdemes lehet visszaszerezni annak az árát.

Ez azonban ne eredményezze azt, hogy össze-vissza mindent megrendelsz, mert könnyű elengedni a gyeplőt, de ha túlköltöd magad, akkor még bajba is kerülhetsz.

Emellett pedig ne használd ezt a lehetőséget arra, hogy kipróbálj silányabb minőségű termékeket, mert nem biztos, hogy visszakapod az árát.

Pénzvisszafizetés

(kép forrása: switzer.com.au)

FONTOS: Alaposan tanulmányozd a szerződési és vásárlási feltételeket, nehogy pórul járj.

11. Használd a telefonodat is

Ha esetleg van egy üzlet, amit személyesen szeretnél meglátogatni, az nem jelenti azt, hogy nem lehetsz jelen online webshopokban is.

A sorbanállás közben – ami a bevásárlóközpontokban igencsak jellemző ilyenkor – figyelheted a webshopok ajánlatait is. A legtöbb online webáruház rendelkezik mind Androidra, mind pedig iOS-re letölthető applikációval. Használd ezeket, hogy nyomon tudd követni a termékeket.

Emellett pedig az online árak segíthetnek abban is, hogy az üzletben el tudd dönteni, megéri-e megvenni az adott terméket ott, vagy olcsóbban is meg lehet kapni egy webáruházban.

12. Az árat nézd, ne a ,,megtakarítást”

Az egyik legalapvetőbb marketingfogás, hogy nagy piros betűkkel kiemelek, mennyivel olcsóbb az adott termék az eredeti áránál.

Te azonban ne az alapján dönts, hogy egy telefon például korábban 300 ezer Ft volt, most pedig ,,CSAK 297 ezer Ft”. Nyilvánvaló, hogy egy ekkora összegnél a 3 ezer Ft nem egy szignifikáns megtakarítás, így ne dőlj be ennek a trükknek.

50%-kal leértkelt áru

(kép forrása: unsplash.com)

13. Ellenőrizd a visszaküldési szabályzatot

Mindenképp ellenőrizd le, hogy a megrendelt vagy megvásárolt termék visszaküldhető-e. Szinte minden üzletben van arra lehetőség, hogy visszavidd az ott vásárolt dolgokat, de előfordulhat, hogy egy-egy bolt nem foglalkozik visszáruval.

Ha online rendeltél egy terméket, akkor általában több ideig visszaváltják, hiszen ha mondjuk 1 hónap a visszavásárlási idő, akkor az a kézbesítéstől számított egy hónap, így az a pár nap – vagy rosszabb esetben 1-2 hét –, amíg a szállító cégnél van, az nem számít bele.

Erre kifejezetten akkor érdemes odafigyelni, ha egy terméket ajándékozás céljából vásárolsz, hiszen akkor még az is időbe kerül, hogy hozzád visszakerüljön az, és csak ezután tudod visszaküldeni az üzletnek.

14. Vásárolj és vedd át akár később

Arra is van lehetőséged, hogy online megvásárolsz valamit, de nem kéred a szállítást, hiszen mondjuk pár napon belül fogsz arra járni, ahol az adott üzlet van, így személyesen is át tudod venni a rendelésed. Ha van erre lehetőség, és nem túl nagy az áru, én mindig ezt szoktam választani, hiszen így a szállítási költséget is meg tudom spórolni.

Az üzletek egyébként általában legalább egy hétig szokták tárolni a rendeléseket és csak utána törlik azokat. Ha valamilyen oknál fogva mégse tudsz elmenni a termékért, vedd fel velük a kapcsolatot.

Egy férfi dobozokat pakol egy autóba

(kép forrása: unsplash.com)

15. Ne feledkezz meg a Cyber hétfőről sem

Ha valamilyen elektronikai berendezést szeretnél vásárolni a Black Friday alkalmával, de nem találtad a leértékelt termékek között azt, amit szerettél volna, ne csüggedj.

Az ilyen típusú termékeket továbbra is sok helyen meg lehet találni leértékelve, így folytasd a keresést, hátha szerencséd lesz a Cyber Monday alkalmával. A Black Friday utáni időszakban is folyamatosak lesznek a leértékelések, hiszen a december teljes egészében az ünnepre való készülésről, és ezáltal a vásárlásról fog szólni.

A chiphiány hatást gyakorolhat az idei Black Friday-re?

A globális chiphiány egyértelműen a számítástechnika és a távközlési eszközök, tehát az okostelefonok és hasonló eszközök területén okozza a legnagyobb problémát.

De hogy milyen hatása lesz ennek a Black Friday-re?

A chiphiány miatt kialakult probléma lényege az, hogy a chipeket használó gyártók most kevesebb terméket tudnak gyártani, aminek következtében hiány alakult ki, tehát a kereslet sokkal nagyobb mint a kínálat.

Ennek következtében a chipeket gyártó vállalatok kénytelenek priorizálni a vásárlókat, így azok a megrendelők jutnak hamarabb chipekhez, akik nagyobb mennyiségben és ezáltal nagyobb összegben rendelik azokat.

Egy processzor

(kép forrása: menafn.com)

Ez persze nem jelenti azt, hogy a nagyobb vállalatok termékeiből ugyanolyan mennyiségű kerül majd a boltok polcaira. Várhatóan kisebb készletekkel rendelkeznek majd az áruházak, így még hamarabb fognak elfogyni a kapós termékek, mint korábban, hiszen a vásárlási kedv egyre csak növekszik.

Emellett pedig az is várható, hogy az idei évben mérsékeltebbek lesznek a leárazások, hiszen a kisebb eladott mennyiséget az áruházak próbálják majd kompenzálni, hiszen nem számíthatnak akkora bevételre. Így tehát az árakat kisebb mértékben fogják leszállítani, hogy a profitjukat így is maximalizálni tudják.

És mikortól kell készülni a leárazásokra?

Mikor lesz a Black Friday?

2021-ben november 26-a lesz a hálaadást követő péntek, így az USA-ban ekkor lesz a Black Friday.

Magyarországon azonban az online webáruházak ennél jóval hamarabb, már a hónap elejétől vagy közepétől is használják a Black Friday promóciót, és akár több héten át folyamatosan óriási leárazásokkal próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat.

Épp ezért ha nem szeretnél lemaradni a legjobb ajánlatokról, érdemes lehet már akár most figyelni a kereskedések felületeire, és ha nem rendelkezel regisztrációval az egyes webshopok felületein, akkor érdemes elkezdeni megcsinálni a regisztrációkat, hogy ennyivel is előrébb legyél.

Te szoktál vásárolni a Black Friday akciók alatt? Milyen termékeket szeretsz ilyenkor beszerezni? A listán szereplő tippek közül melyiket találod a leghasznosabbnak? Válaszodat írd meg kommentben és ne felejtsd el megosztani a cikket!

Süti beállítások

A hatékony navigáció és bizonyos funkciók működésének érdekében sütiket használunk.
A "Szükséges" kategóriába sorolt sütiket a böngésző tárolja, mivel ezek elengedhetetlenül szükségesek a webhely alapvető funkcióihoz.
A harmadik féltől származó sütik segítenek a weboldal használatának elemzésében, tárolják a preferenciáidat és releváns tartalmakat és hirdetéseket biztosítanak.
Ezeket a sütiket csak az előzetes beleegyezéseddel tároljuk a böngésződben. Eldöntheted, hogy engedélyezed vagy letiltod ezeket a sütiket, de bizonyos sütik letiltása befolyásolhatja a böngészési élményt.