A legnehezebben javítható telefonhibák

2022.06.10 0 hozzászólás 2040 olvasás
A legnehezebben javítható telefonhibák

Összeszedtük azokat a meghibásodásokat, amelyeket a legnehezebb javítani egy telefon esetében.

A cikkben megemlített hibák részletes leírásában természetesen szakértő segítséget is kaptam. A lehető legjobb helyről jött a segítség, egyenesen a Smart Clinic szerviztechnikusaitól.

Ha érdekel, melyek a legnehezebben javítható telefonhibák, ebben a cikkben rengeteg hasznos tudásra tehetsz szert.

Az egyes készülékeknek vannak egyébként szerelhetőségi pontszámai is. Ezek a skálák hozzávetőlegesen behatárolják, hogy az adott telefon mennyire könnyen vagy éppen nehezen javítható.

A legnehezebben javítható telefonhibák

A telefon meghibásodásokat a nehézség szerint három különböző kategóriába lehet sorolni. Minden kategóriába több hiba is tartozik, nézzük meg hát őket egyesével.

3. Ragasztás nélküli perifériák cseréje

Ezek a legegyszerűbb javítási műveletek, hiszen itt nincs szükség semmilyen eszköz vagy speciális anyag használatára, az ilyen javítások elvégzéséhez egy csavarhúzó is elegendő.

A szervizelt alkatrészt – például akkumulátort vagy egyéb perifériát – könnyű eltávolítani illetve visszarakni. Ezeket az alkatrészeket lényegében csak egy adott helyre lehet beépíteni, így elhibázni sem lehet.

Érdemes azonban az ilyen javítások során is odafigyelni az érzékeny alkatrészekre, mint például a szalagkábelek épségére, ezek ugyanis roppant könnyen elszakadnak.

A legtöbb ragasztás nélküli szervizelés nagyjából fél vagy 1 óra alatt elvégezhető, így ezeket a javításokat akár az üzletben is megvárhatod.

Telefon javításához szükséges eszközök

2. Ragasztott készülékek perifériás javítása (Kijelző és hátlap cseréje)

A telefon bizonyos alkatrészeit nem csavarok tartják hanem ragasztva vannak. Ezen  részekkel kapcsolatos javítások már jóval nehezebbnek minősülnek, hiszen itt egy rutintalan vagy ügyetlen kéz hatalmas károkat okozhat.

A ragasztott részek eltávolítása általában melegítés útját történik, hiszen a hő hatására a ragasztás könnyebben szétválasztható. Az ilyen ragasztott alkatrész – mint például a készülék kijelzője vagy a hátlapja – a nem megfelelő feszítésre igen rosszul reagál. Ha rosszul feszítjük meg, azonnal képesek eltörni, így rendkívül nagy odafigyelés és gyakorlat szükséges ezekhez a javításokhoz.

És hogy milyen hibák tartoznak ide?

Többek között itt lehet megemlíteni a kijelző vagy a hátsó üveglap cseréjét. Ezek a leggyakoribb hibák között vannak. A mi szervizünkbe is ilyen hibák miatt hozzák be a legtöbb készüléket.

Ezek a folyamatok már több időt vesznek igénybe, hiszen itt a kijelző vagy a hátlap leszedése és az új alkatrészek felragasztása is időbe telik. Ebben az esetben akár 3-4 óra is lehet, mire a probléma megoldása után elvihető állapotba kerül a készülék.

1. A telefon alaplapjának javítása

A legnehezebben javítható hibák minden esetben az alaplappal kapcsolatos problémák. Ez érthető, hiszen az alaplap felel jóformán a telefon működéséért. Hibás alaplappal pedig egy telefon sem működik megfelelően.

De miért ezt a legnehezebb javítani?

Az alaplappal kapcsolatos problémát feltárni eleve nehezebb, hiszen itt speciális műszerek kellenek a hiba pontos forrásának felderítéséhez.

A leggyakoribb meghibásodott alkatrészek az IC-k – azaz az integrált áramkörök – melyek cseréje roppant aprólékos művelet.

Az IC-k cseréjéhez a szervizesnek mikroszkópot kell használnia, emellett pedig a megfelelő hőmérsékletre is kell melegíteni az alaplapot, hogy le tudja szedni a hibás alkatrészt.

Ha túlmelegszik az alaplap, akkor az egész mehet a kukába, ha viszont nem melegíti fel eléggé akkor nem tudja levenni az IC-t. Itt tehát roppant aprólékos műveletet kell elvégezni speciális körülmények között.

Alaplapi javítása mikroszkóppal

Ráadásul az alaplapi javításokat nem végezheti akárki, szükség van hozzá elektronikai és elektrotechnikai ismeretekre, tudni kell kapcsolási rajzot olvasni és ez alapján méréseket végezni.

A szervizesek közt tehát van különbség?

A szerviztechnikusok hierarchiája

A Smart Clinicnél a szerviztechnikusok között 3 különböző szintet különböztetünk meg. Az új szervizesek kitöltenek egy elméleti tesztet, illetve gyakorlati feladatokat is meg kell oldani, hogy kiderüljön, milyen szintű tudással rendelkeznek és milyen feladatok elvégzésére alkalmasak.

1. Level 1

Perifériás javításokat végez, melybe tartozhatnak ragasztott és nem ragasztott konstrukciók is – a telefon kijelző illetve hátlap cseréje, akkumulátor csere, stb. Ha a perifériák cseréje után a probléma továbbra is fennáll, akkor továbbítja azt egy magasabb szinten lévő szervizesnek aki tovább vizsgálja a készüléket.

2. Level 2

Ezen a szinten már a szervizes képes a telefon perifériás javítása mellett forrasztani is. Ha szükséges, képes lecserélni egy USB csatlakozót vagy egy mikrofont ami az alaplapra van forrasztva. Ha egyértelmű, hogy az egyik IC nem működik, képes annak a cseréjére is.

Az alaplapi probléma feltárására azonban nem képes, elméleti tudása és gyakorlata még nem elégséges ehhez.

3. Level 3

A korábbi feladatok elvégzése mellett egy Level 3-as szerviztechnikus már alaplapi hibákat tár fel, kiméri hol van a probléma forrása és orvosolni is tudja azt. Ehhez a szinthez a technikus végzettség megszerzése szükséges.

Teszter használat közben

És milyen eszközöket használnak a szervizes egy eszköz javítása közben?

Milyen eszközöket használnak a szervizesek?

Egy telefon javítása során a technikusok rengeteg különböző eszköz segítségével végzik el az egyes feladatokat. Ezeket is szeretném bemutatni, érzékeltetni ezzel azt, hogy mennyire összetett dolga van egy szerviztechnikusnak.

Perifériás javítások során használt eszközök

  • Típus specifikus csavarhúzók
  • Csipeszek, fogók
  • Vékony pengetők, szétszedő eszközök (pl. a kijelző eltávolításához)
  • Melegítő pad és hőlégfúvó
  • Speciális tesztelő, író/olvasó eszközök (kijelző eeprom író, töltésvezérlő teszter)

A telefon alaplapi javítása során használt eszközök

  • Forrasztó állomás
  • Hőlégfúvó állomás
  • Mikroszkóp
  • Labor tápegység
  • Hőkamera
  • Multiméter
  • Rengeteg kiegészítő ezekhez a műszerekhez

Az is fontos, hogy milyen minőségű alkatrészeket használ egy szerviz. A Smart Clinic 2020 óta például hivatalos résztvevője az Apple független javítócégek programjának. Az alábbi videóban mindent megtudhatsz erről.

Egy jó szerviz olyan mint egy jó kórház

Az okostelefonok roppant fontos részét képezik életünknek, így érthető ha a lehető legjobb kezekben szeretnéd tudni a mobilod, ha valamilyen hiba jelentkezik.

Legyen szó iPhone-ról vagy Android rendszert futtató telefonról, gyakran a szervizelés minősége dönthet arról, hogy sikerül-e újra használható állapotba hozni a készüléket vagy nem.

Smart Clinic

Épp ezért nyomatékosítani kell magadban, hogy olyan szervizt keress fel a legkisebb hiba esetén is, ahol szakképzett emberek dolgoznak, így minimalizálni tudod annak esélyét, hogy újabb problémák lépnek fel a szervizelés során a szakavatatlan kezek miatt.

Ha egy igazán profi csapatot keresel, látogass el üzletünkbe, illetve ha el szeretnéd kerülni a bolt előtti várakozást, akkor foglalj hozzánk időpontot! És ne felejtsd el lájkolni és megosztani a cikket!