Alkalmazáskövetés átláthatóság iOS módra

2022.06.10 0 hozzászólás 618 olvasás
Alkalmazáskövetés átláthatóság iOS módra

Az iOS 14.5 egyik legizgalmasabb újítása az Alkalmazáskövetés átláthatósága funkció volt. De pontosan mire is szolgál ez és hogyan működik? A cikkből mindenre választ kapsz.

Biztosan számodra is ismerős az a jelenség, amikor rákeresel a böngészőben valamire, majd pár perc múlva a korábban keresett termékkel kapcsolatos hirdetések jelennek meg  más alkalmazásokban. Ez ma már egy jól működő rendszer, minden nagyvállalat használja ezt a trükköt. De nézzünk egy kicsit a dolgok mögé.

Hogyan működik ez?

Az alkalmazások nyomon követnek minket?

Az alkalmazásokon belüli hirdetések már az első applikációk megjelenése óta jelen vannak. Ma már szinte nem is tudunk mondani olyan alkalmazást, ami nem tartalmaz hirdetéseket és reklámokat.

Fontos azonban megemlíteni, hogy ma már nem csak szimpla reklámokat dobálnak fel az alkalmazások, hanem célzottan személyre szabott hirdetéseket is láthatsz.

De milyen felületeken láthatod ezeket a hirdetéseket?

Több applikáció logója

(kép forrása: unsplash.com)

A legegyértelműbb válasz erre természetesen a Facebook. Számomra is itt tűnt fel először, hogy az üzenőfal egyre több olyan hirdetést tartalmaz, amelyeknek a témája szerepeltek a keresési előzményeimben. Először persze ijesztő volt a dolog, de 2021-re már köztudott, hogy a felhasználók tevékenységét szinte minden egyes alkalmazás követi.

És etikus dolog az, ha alkalmazások nyomon követhetik a felhasználókat?

Az alkalmazáskövetés átláthatósága rajtunk is múlik

Az átlagos felhasználó úgy használja az alkalmazásokat, hogy az a lehető leggyorsabb és legkényelmesebb legyen. Ennek elérése érdekében persze minden engedélyt megad az applikáción belül felugró kérelmeknél, hiszen így folytathatja az alkalmazás használatát. 

Ezek az alkalmazások arra törekednek, hogy a felhasználó lehetőleg minden követési engedélyt megadjon számára. Ezek azok a kis Pop-up ablakok, melyek például egy játékban felugranak, észrevétlenül rákattintunk és játszunk is tovább.

Nyilván nem akarod, hogy a keresési előzményeid bárki számára elérhetőek legyenek. Úgy gondolom, hogy a privát szféránk megóvása rendkívül fontos, így az adatvédelem az egyik legfontosabb dolognak tekinthető 2021-ben.

Private felirat egy vörös falon

(kép forrása: unsplash.com)

Az Apple kiáll a felhasználók jogaiért

Az iOS 14.5.1 rendkívül fontos frissítés abból a szempontból, hogy az Apple az Alkalmazáskövetés átláthatósága lehetőséggel komolyan korlátozni szándékozik az alkalmazásokat a felhasználók követése kapcsán. Az iOS 14 újításairól ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.

A funkciót minden iPhone felhasználó tudja használni, akinek a készüléke alkalmas az említett frissítés telepítésére.

Hogyan működik ez a funkció?

Az Apple elég drasztikus módot választott az adatokat kutató alkalmazások ellehetetlenítésére. A felhasználó egyszerűen be tudja állítani egyéni a saját mérlegelése alapján, hogy melyik alkalmazásoknak engedélyezi, hogy kövesse.

Az Alkalmazáskövetés átláthatósága beállítása iPhone-on

A funkciót a következő módon tudod bekapcsolni:

  1. Menj a Beállítások menübe
  2. Válaszd az Adatvédelem menüpontot
  3. Kattintsd a Követés gombra
  4. Kapcsold ki a követés kérésének engedélyezését

Követés beállítása iOS-ben

Ha bekapcsolva hagyod a funkciót, akkor a telefonra telepített alkalmazásoknál egyesével be tudod állítani, hogy engedélyezed-e számukra a követést. Ha egy applikáció esetén szükségesnek tartod ezt, akkor állítsd be a követést az adott app esetében.

Ha nem engedélyezed a tevékenységed követését egy alkalmazás számára, akkor az nem férhet hozzá a készüléked hirdetési azonosítójához, így nem tudja nyomon követni tevékenységedet más alkalmazásokban, a böngészőben vagy akár az App Store-ban.

Mit szól ehhez a reklámipar?

Számos nagyvállalat fejezte ki aggályait a funkció bevezetésével kapcsolatban. Az Apple azonban nem hátrált meg.

Apple logó

(kép forrása: unsplash.com)

Egyszerűen figyelmen kívül hagyta a multik ellenvetéseit és tartotta magát az eredeti tervhez. Legjobban természetesen a Facebook verte az asztalt. A legnépszerűbb közösségi háló azt is meglebegtette, hogy fizetőssé teszi az oldal használatát.

Emlékszel a régi szlogenre?: ,,A Facebook ingyenes, és az is marad!” - így hirdette magát több mint egy évtizeden át az oldal. Válaszként kedvenc fantasy idézetemet tudom csak hozni:

,,Így múlt el Denethor, Echtelion fia.”

Hatalmas gesztus volt ez az Apple részéről, hiszen ezzel azt fejezte ki, hogy fontosabb számára a felhasználók adatvédelmi biztonsága mint a multinacionális tőke térnyerése.

Az Apple-nek köszönhetően tehát az iPhone lett az első okostelefon, ahol elérhető egy olyan adatvédelmi lehetőség, ami korlátozza a cégek információszerzési törekvéseit. 

Ha korábban aggódtak a reklámipar szereplői a bevételkiesés miatt, akkor van egy nagyon rossz hírem a számukra.

Mennyien használják az iOS 14.5 legnagyobb újítását?

Az iOS 14.5 2021 áprilisának végén lett elérhető, de az azóta eltelt bő két hónap alatt is elképesztő mértékben visszaesett az programok számára engedélyezett követések száma.

A Flurry Analytics végzett kutatást annak érdekében, hogy elsőként felmérje a változásokat. Az eredmények egészen elképesztőek.

Az USA területén végzett felmérések azt mutatják, hogy csak az emberek 4%-a engedélyezi az applikációknak a követést.

Flurry kimutatás

A globális felmérések nem hoztak ennyire szélsőséges eredményt, de ott is visszaesett a követést engedélyező tulajok száma. Világviszonylatban is csak az emberek 12%-a ad engedélyt az alkalmazásoknak, hogy azok nyomon kövessék a tevékenységüket.

Azt is felmérte a Flurry, hogy mennyien szánnak időt arra, hogy részletesen átvizsgálják, van-e olyan alkalmazás, amely esetén szívesen megadná a követési engedélyt. Itt is rendkívül alacsony a hajlandóság, globálisan mindössze 5%. Ennek nyilván az az oka, hogy egyszerűbb teljesen letiltani az elérhetőséget, mint egyesével végignézni az applikációkat.

Milyen hatással lesz az Apple újítása a reklámpiacra?

Az már a legelső kutatás eredményeiből is kiderül, hogy a reklámipar hatalmas akadályokba ütközött az Apple korszakalkotó újítása miatt. Ennek hatása a későbbiekben nyilván fokozódik majd. És hogy lesz-e rá válasza a cégeknek?

Nagyon nehéz látni, hogy mi sülhet ki ebből a dologból, de abban biztosak lehetünk, hogy az információ és az adathasználat tekintetében az Apple egy új korszakot indított el.

Te mit gondolsz, milyen hatásai lehetnek ennek a kövőben? Használod az Apple új funkcióját az iPhone-odon? Válaszodat írd meg kommentben!