A közelmúltban egy sokkoló betegség, az úgynevezett virtuális autizmus látott napvilágot. Több mint 10 éve javítunk okostelefonokat, tabletek és MacBookokat. Pontosan látjuk az ezek használatával kapcsolatos trendeket, és azt is, milyen veszélyekkel jár a tudatos használat figyelmen kívül hagyása.. A probléma ezúttal egy nagyon fontos generációt, a gyerekeket fenyegeti.
Korábbi cikkünkben – A srácok folyton a telefont nyomkodják? Így tudod szabályozni – rémísztő statisztikákat mutattunk be saját és gyermekeink mobilozási szokásairól. Most az Autista Gyerekekért Központ által készített tanulmány adatait szeretnék megosztani veletek.
Tudtátok, hogy az autizmussal diagnosztizált 2-3 éves gyerekek 90%-ának esetében a betegség legfőbb kiváltó oka a túlzott virtuális eszközhasználat?
A kutatást végző Autista Gyermekekért Egyesület az autizmussal élők problémáinak felvetését kezdeményezi és azok megoldását szorgalmazza, valamint közreműködik a hiányosságok enyhítésében is. Tagjai között a szülők vannak többségben, a pedagógusok mellett, akikkel több mint száz autizmussal küzdőt fejlesztenek, 3-tól 24 éves korig.
De mi is az a virtuális autizmus?
Az autistákról tudjuk, hogy másképp viselkednek, mint mi. Előfordulhat, hogy sokkal érzékenyebben reagálnak például a hangokra vagy az érintésekre, mert érzékszerveik nagyon kifinomultak. Ez az eltérő működés ráadásul megnehezíti a társas kapcsolataikat is. Egy autista embernek problémát jelent megérteni a közösség írott és íratlan szabályait, nehezen olvasnak gesztusokból, mimikából és gyakran nem értik a hasonlatokat, szófordulatokat.
Az Autista Gyermekekért Egyesület honlapján ez olvasható: „olyan állapot vagy másképpen fogyatékosság, amely eltérő fejlődéshez vezet. A napjainkban használt hivatalos kifejezés: autizmus spektrumzavar. A kifejezésben a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van.”
A virtuális autizmusnak is a fent leírt állapotok a hozadéka, csak mások a kialakulásának körülményei. Míg az autizmust a szakemberek szerint a genetikai és környezeti hatások kombinációja okozza, addig a virtuális autizmusért a televízió, a mobiltelefon, tablet és egyéb digitális társaik tehetnek.
A modern gyerekek 0-2 éves között már napi 5 órát is képesek tévé előtt tölteni. Ennek az lehet az oka, hogy a picivel otthon maradó szülőnek nem jut elég ideje magára, mert a gyerek állandó felügyeletet igényel. Mitévő legyen tehát az anyuka vagy apuka, ha főzni szeretne, fürdeni vagy bármilyen hétköznapi, banális dolgot akar csinálni? A legkézenfekvőbb megoldásnak tűnik, ha bekapcsolja a gyereknek a mesét. Hiszen látszólag semmi rossz nem származhat abból, ha pár órácskára lefoglaljuk őt a Bogyó és Babóca legújabb kalandjaival.
Milyen következményei vannak a szülők pár órácska „énidejének”?
„Habár napi 5 óra tévénézésnek elviekben nem kellene károsnak lennie, úgy tűnik, a gyerekek, és különösen az egészen kicsi (0-2 éves) gyerekek esetében mégis rendkívül ártalmas lehet. Nagyon sok gyerek esetében, akik több mint napi 5 órát televízió, vagy más virtuális eszköz hatása alatt töltenek, állapítottak meg késést a pszichomotoros képességek és a nyelvi készségek fejlődésében, valamint különböző viselkedészavarokat, köztük figyelemhiányos hiperaktivitás-zavart és autizmust is diagnosztizáltak. Autizmusnak nevezzük, mert ugyanazok a sajátos tünetek jellemzik, mint az autizmust. A tünetek teljes mértékben azonosak.
Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban, vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek.
Az autizmus tünetei a következők:
- a szociális kötődés zavara, hiánya;
- a szemkontaktus kialakításának hiánya;
- a nyelvi készségek fejlődésének zavara;
- a játék, és különösen a közösségi játékok és szerepjátékok hiánya;
- valamint a sztereotip, ismétlődő tevékenységek megjelenése.
A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai pusztulásról és fejletlenségről beszélünk. Ez általában visszafordíthatatlan, ezeken a területeken nem jönnek létre új szinapszisok, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek gyorsan felépül” – nyilatkozta Marius Zamfir pszichológus, az Autista Gyerekekért Központ vezetője.
Félreértés azonban ne essék. Mi teljesen megértjük azokat a fáradt szülőket, akik csak pár nyugodt órát szeretnének maguknak. Gondoljunk csak arra, hogy habár a mi időnkben is volt tévé, mégsem az előtt ültünk naphosszat. Emlékezzünk például a különböző készségfejlesztő játékokra, a hangos könyvekre. Bizonyára már a mi szüleinknek is megvoltak a maguk praktikái azokra az esetekre, amikor le szerettek volna foglalni minket pár órára. Nem szégyen tanácsot kérni a felmenőinktől, hiszen biztos sok okos tippel tudnának ellátni bennünket.
A mi megoldási javaslatainkat a következő cikkünkben fogjuk kifejteni, elöljáróban annyit, hogy a tudatosság és a mértékletesség, ahogy az élet minden területén, úgy a virtuális eszközök használatát tekintve is elengedhetetlen.
Te mit gondolsz a virtuális autizmusról: valóban létező betegség, vagy egy újkeletű hisztéria? Te mivel helyettesítenéd a televíziót vagy az okostelefont, ha a gyermekedről van szó? Ne rejtsd véka alá a véleményed, várunk a kommentszekcióban!
(források: filantropikum.com, aosz.hu)