A Google saját okosóra-szoftvere, a Wear OS (korábban android Wear) haldoklik. Annak ellenére, hogy a Google rengeteg fantasztikus dolgot adott nekünk, az okosórák piacán nem sikerült megvetnie a lábát. Talán majd most!
Az okosórák eladásában magasan az Apple jár az élen.
A Counter Research adatai alapján a 2020-as év 4. negyedévében az Apple Watch-ok eladása 40%-kal növekedett, ami 6%-os növekedés a 2019-es év 4. negyedévében mért 34%-hoz képest. (Az idén megjelenő Apple Watch Series 7-ről itt olvashatsz bővebben.)
Csak hogy érzékeljük, mennyire brutális számok ezek: a második helyen a Samsung áll, aki 10%-kal tudta növelni az eladott okosóráinak a számát.
Ezt követik olyan gyártók, mint a Huawei (8%) vagy a Fitbit (7%) illetve van egy 31%-ot lefedő nagyobb halmaz. Ez rengeteg gyártó összes növekedését foglalja magába, köztük a Google-ét is.
Mi a baj a Wear OS-szel?
Valójában ugyanaz, ami miatt több ígéretes projektje is megbukott. Nem fordítottak rá elég energiát. (Gondoljunk csak a Google Buzz-ra vagy az Apache Wave-re.) Ennek az oka természetesen az is lehet, hogy sok más projekt mellett nem volt elég fejlesztőjük erre a területre.
A Wear OS legnagyobb problémái:
- gyorsan meríti az okosóra akkumulátorát, tehát magas az energiafogyasztása;
- a beépített fitness funkciók gyengék;
- kevés alkalmazás telepíthető;
- a kezelőfelület ötlettelen, unalmas.
Ezek mind olyan negatívumok, amik egy átlagos felhasználó számára is roppant szembetűnőek, így nem kell sokat magyarázni, hogy miért nem tudott eddig sikeres lenni a Wear OS.
(kép forrása: unsplash.com)
Érthető a Google igyekezete, ugyanis az okosórák népszerűek a felhasználók körében. Hazánkban is egyre többen használják ezeket a praktikus készülékeket.
És hogy ki fogja talpra állítani a Google projektjét?
A Samsung és a Fitbit segít a Google-nek
A Google szerencsére nem mondott le arról, hogy megvesse lábát az okosórák piacán, így két olyan gyártóval kötött együttműködési megállapodást, melyek mindegyike – ha nem is úgy mint az Apple – de sikeresnek mondhatja magát ezen a területen.
A Fitbit egyik legnagyobb erőssége épp az okosórák sportra való optimalizálása. Különösen jó példa erre a Fitbit Sense, ami az egyik legkedveltebb okosóra. Ráadásul több napig is bírja az akkumulátora.
Így az sem meglepő, hogy az akkumulátort érintő változtatásokban is a Fitbit lesz a Google segítségére.
A Samsung pedig – amellett, hogy szintén részt vesz majd az akkumulátor felturbózásában – a kezelőfelület kialakításában vállal majd nagy szerepet. Ennél nagyobb segítséget valójában nem is kaphat a Wear OS, hiszen a Samsung rendelkezik az Apple után a legjobb okosóra-kijelzőkkel.
(kép forrása: unsplash.com)
Jól megfigyelhető, hogy a Google felismerte a problémát, hiszen pont olyan partnerektől kér segítséget, melyek az adott problémákban valós alternatívákat tudnak nyújtani.
A Samsung és a Fitbit pont abban erős, amiben a Google eddig gyenge volt.
Mi kell a Wear OS sikeréhez?
Az okosórák piacán sincs kolbászból a kerítés, mint ahogy sehol a kereskedelemben. A minőségbeli javulás alapfeltétele lesz annak, hogy a Google előre lépjen az okosórák eladásában. Szüksége lesz azonban valami pluszra, amivel a többi gyártó már rendelkezik.
És hogy mi az?
Az egyéniség, vagy ha úgy tetszik, egy védjegy.
A Fitbit már szinte szinonimája a sportolásra legalkalmasabb okosórának. A Samsung pedig méltán híres a nagyon jó minőségű kijelzőjéről illetve a rendkívül szép képeket készítő kameráiról. Emellett televíziókat, számítógép alkatrészeket is gyárt. Mondhatni a Samsung mindenben tud kiemelkedőt alkotni.
A Samsung és a Fitbit akkora brand, hogy még akkor is pozitív hatást gyakorol a Wear OS megítélésére, ha nem kezdené el használni a Google szoftverét a saját okosóráiban. Már ezzel, hogy felkarolja a Wear OS-t, hatalmas lökést adhatna annak felemelkedésében, melyre a korábbi, ugyancsak neves partnerek – minta TAG Heuer és a Fossil – nem voltak képesek.
(kép forrása: unsplash.com)
Mégis, a Samsung és a Fitbit is elköteleződött amellett, hogy használni fogja a Wear OS-t saját termékei esetében is, így elkerülhetetlen lesz a Google felemelkedése ezen a területen. A Samsung természetesen nem rúgja fel jól működő megállapodását a Tizen-nel, épp csak plusz alternatívát teremt a saját fejlesztői részére.
Ez a társulás mindenképpen gyümölcsöző lesz a Google számára. Két olyan partnert szerzett, akik segíteni fogják a Wear OS jobbá tételét, és még a brandépítés tekintetében is a lehető legjobb helyre került, így kaphat egy második esélyt a felhasználók elkápráztatására.
Hol van a buktató?
A legjobb forgatókönyv szerint a Wear OS jobbá válik és kiemelkedik a korábban említett ,,Egyéb” kategóriából. Tehát önállóan képes lesz akkora forgalmat bonyolítani, ami jelentősnek mondható.
De mi történik akkor, ha a Google olyan jól használja majd ki a segítséget, hogy a robbanásszerű növekedésével veszélyeztetheti a Samsung és a Fitbit helyzetét?
Nem elképzelhetetlen ez, hiszen egyik gyártó sem tökéletes.
A kérdés tehát az, hogy a Samsung és a Fitbit jól mérte-e fel az erőviszonyokat. Megéri nekik hosszú távon ez a segítségnyújtás? Ha a Wear OS jobb lesz, mint a Tizen rendszere, akkor teljesen átpártolnak majd a Google-hoz?
Igazából nem elképzelhetetlen, hogy a Samsung lényegében most két vasat tart a tűzben.
Nincs óriási problémája a Tizen-nel, de ha a Google nagyot alkot, akkor át is nyergelhet oda. Abban egészen biztosak lehetünk, hogy pusztán felebaráti szeretetből nem segítene egy konkurens cég termékének a jobbá tételében.
Google vs. Apple?
A cél nyilvánvalóan az lenne, hogy akár külön-külön, akár együttes erővel, de letaszítsák a trónról az abszolút teljhatalmú Apple Watch-ot. Ehhez természetesen rengeteg mindennek kell jól alakulni, és igen kicsi az esély a sikerre.
De mégis, a piaci versengés rendkívül pozitív hatást tud gyakorolni a termékek minőségi javulására, aminek viszont mi, felhasználók leszünk a haszonélvezői.
A Google részéről eddig soha nem tapasztalt elszántságot láthatunk most az okosórákkal kapcsolatban, így reménykedhetünk abban, hogy valami nagyszerű dolog fog kialakulni ebből a versengésből.
Te milyen okosórát használsz? Mit gondolsz a Google törekvéseiről? Válaszodat írd meg kommentben!