A mobiltelefonok ma már szerves részét képezik az életünknek, így ha baleset éri a készüléket, az rendkívül sok fejfájást tud okozni. Autók és ingatlanok esetében már régóta alapvetés, hogy biztosítást kell rájuk kötni. És mi a helyzet a több százezer forintos okostelefonokkal? Megéri biztosítást kötni ezekre a készülékekre?
Először is tisztázzuk, mire is jó a készülékbiztosítás és hogy milyen lehetőségeink vannak.
A készülékbiztosításról általában
Biztosítást legtöbb esetben új eszköz vásárlásnál szoktunk kötni, de ma már van lehetőségünk használatban lévő okostelefonok biztosítására is. A biztosítások általában havidíjas szolgáltatások, melyek mellé a legtöbb esetben – csakúgy mint egy lakáshitel felvételénél – önrészt is be kell fizetni. Ezután életbe lép a biztosítás, melyet további havidíj fizetésével vehetünk igénybe.
Az önrészről érdemes pár szót ejteni. Sokakban merül fel a kérdés: miért van önrész, ha minden hónapban fizetem a biztosítás összegét is?
Az önrész óvatosságra int bennünket, így annak ellenére, hogy sokaknak nem tetszik, pozitív hatást gyakorol a tulajra. Gondoljunk csak bele. Az autóra is meg kell kötni a CASCO-t, amihez szintén szükséges az önrész befizetése. De miután ezt befizettük, sokkal jobban vigyázunk az autónkra. (Egyes emberek annyira szeretik megóvni az gépjárművüket, hogy két helyet elfoglalva parkolnak le.)
Szintén más megvilágításba kerül a megfizetendő önrész, amikor pár nap elteltével a zsebünkből előrátnva leejtjük a telefont, és annak képernyője kettéreped. A biztosító fizeti a javítási költségeket, bármekkora sérülésről legyen szó, mi csak a havidíjjal illetve az egyszeri önrésszel szálltunk be a buliba.
Ugyanezeket megtette az az ember is, aki a laptopját egy bélelt hordozóban hajlandó csak elmozdítani az íróasztal közeléből, és a gépet szorosan magához ölelve közlekedik az utcán. Mondhatni sokkal jobban vigyáz a készülékre mint mi, és mégis kifizette az önrészt.
Kinek éri meg készülékbiztosítást kötni?
Ez az a kérdés, melynek megválaszolását valójában csak a saját elképzeléseink befolyásolják. Az első gondolatod talán az lenne, hogy csak a felsőbb árkategóriába tartozó készülékekre érdemes készülékbiztosítást kötni, de ez nem így van. Egy olcsóbb készülék is képviselhet akkora értéket számunkra, hogy mindenképp érdemes biztosítást kötni rá. Ilyen eset lehet például, ha a munkánk miatt sokat kell telefonálni vagy chatelni.
Érdemes az is számításba venni, hogy ez egy folyamatos teher a büdzsénk számára, mivel általában havi befizetéssel vehetjük igénybe a szolgáltatást. Különböző csomagok között lényeges eltérés lehet árban, a pár száz forinttól a több ezer forintig terjedő skálán. Az alacsonyabb csomagok kevesebb fajta károsodásnál nyújtanak segítséget, míg a nagyobb összegű biztosításoknál akár még lopás esetén is pénzbeli megtérítésre lehet számítani.
A saját ügyességünk figyelembe vétele is befolyásolhatja azt, hogy szükségünk van-e biztosításra. Ha nagy telefondobáló hírében állunk, akkor mindenképpen indokolt lehet egy készülékbiztosítás megkötése, kiváltképpen ha drága készüléket vásárolunk. (Én 2008 óta használok okostelefont, egyszer se törtem össze készüléket, így nem is tartottam fontosnak biztosítás kötését. Legközelebb azonban drágább készülék vásárlása esetén jó eséllyel fogok kötni készülékbiztosítást.)
Milyen esetekben fizet a biztosító?
Az okostelefonok esetében tapasztalt leggyakoribb sérülés természetesen a kijelző repedése illetve törése. Bár a gyártók törekszenek az egyre jobb és strapabíróbb képernyők kifejlesztésére, a törhetetlen kijelzők kora még nem érkezett el. A kijelző összetörése esetén igényelhető javítás illetve csere minden készülékbiztosítás részét képezi.
Egy másik gyakran tapasztalt probléma – amit a legtöbb biztosítás is magában foglal – az a vízzel vagy egyéb folyadékkal történő érintkezés okozta meghibásodás. Manapság egyre több okostelefon rendelkezik már azzal a képességgel, hogy akár 30 percig is víz alatt lehet, nem éri maradandó károsodás. 2021 legjobb vízálló okostelefonjairól itt olvashatsz bővebben.
Erre azonban még a drágább készülékek közül se képes mindegyik. Ez a fajta meghibásodás sajnos sok esetben javíthatatlan károkat okoz a telefonban, így kevesebb esetben képezi részét a biztosításnak.
Érdemes még megemlíteni a belső meghibásodást, ami szintén keletkezhet olyan külső behatásra, mint a leejtésnél bekövetkező ütődés vagy a túl nagy hő.
Bár a telefon megmagyarázhatatlan elvesztése esetén keletkező kárért egyetlen biztosító sem fizet, a rablás folytán bekövetkező telefon eltulajdonítás esetén egyes biztosítások szintén megtérítik a kárt.
Mikor nem fizet a biztosító?
Mint az előző fejezetbe már említettem, egyik biztosítás se terjed ki olyan esetekre, amikor saját hibánknak köszönhetően hagyjuk el a készüléket. Tehát ha ott hagyjuk egy szórakozóhelyen, vagy egy tömegközlekedési eszközön kiesik a kabátunk zsebéből és csak később vesszük észre, akkor felesleges is a biztosítónál kopogtatni, nem lesz a segítségünkre.
Bizonyos esetekben korhatárhoz is van kötve a biztosítás érvényessége. Egyes szolgáltatók 18, míg mások 14 éves korhoz kötik ezt a dolgot, tehát ha például egy 14 éves fiatal birtokában van egy telefon, akkor a legtöbb szolgáltatónál nem köthetünk biztosítást az eszközre.
Szembetűnő, hogy ezek a biztosítások mindegyike a készülék fizikai állapotában bekövetkezett sérülésekhez köthetőek. Ezzel magyarázható, hogy egyik biztosító sem foglalkozik adatok védelmével, így a készüléken tárolt adatok és információk védelmére egyetlen biztosító sem nyújt lehetőséget.
Hol köthetsz készülékbiztosítást?
Mobilszolgáltatók készülékbiztosítása
Természetesen az össze mobilszolgáltató foglalkozik készülékbiztosítással, így ha valamelyik szolgáltatónál vásárolunk új mobiltelefont, akkor ott a helyszínen beépíthető csomagunkba ezt a plusz szolgáltatást is.
Jó választás lehet ez azok számára, akiknek szükségük van biztosításra, de a lehető leggyorsabban szeretnék ezt elintézni a minimális energia befektetésével. Természetesen szolgáltatónál is köthetünk utólag biztosítást, de ha már szánunk erre időt, érdemes lehet körülnézni a jobb ajánlatok reményében.
Businessbox készülékbiztosítás
A Businessbox egyik legnagyobb előnye, hogy lehetőséget biztosítanak Zéró önrészes készülékbiztosítás megkötésére is. Amennyiben a káresemény megtörténte önhibánkon kívül keletkezik, akkor nem vagyunk kötelesek a javításkor önrész fizetésére. Ez abban az esetben érvényes, ha részünkről mindent megtettünk annak érdekében, hogy megóvjuk az eszközt az esetleges sérülésektől. (Mobiltelefont tokban tartva, védőfóliával ellátva használjuk.)
Revolut készülékbiztosítás
A Revolut egyre nagyobb lefedettséget biztosít, ami a pénzügyi és egyéb gazdasági tranzakciókat illeti. Természetesen köthetünk náluk készülékbiztosítást is, ráadásul igen kedvező feltételek mellett.
A náluk kötött biztosítás leejtés okozta törés, képernyő repedés, folyadék okozta sérülés, mások által okozott károk illetve nem garanciális meghibásodások esetére egyaránt érvényes. Emellett akár több készülékre is kiterjeszthetjük a biztosítást, ami kifejezett előnyös lehet, ha több telefont használunk aktívan.
(kép forrása: unsplash.com)
Simple készülékbiztosítás
A Simple applikációjában is van lehetőségünk készülékbiztosítást kötni. A Simple két különböző csomagot biztosít. Az egyik az úgynevezett Alap csomag, mely esetében a képernyő törésre terjed ki a biztosítás.
Az Extra csomag választása esetén pedig a biztosítás lopáskárra is kiterjed, legyen szó betöréses lopásról, rablásról vagy zsebtolvajlás útján való eltulajdonításról. A Simple biztosítás esetén nem történik kártérítés, ha a készülék a kár idején 14 év alatti gyermeknél volt.
Mind a Revolut mind pedig a Simple által nyújtott szolgáltatások legnagyobb előnye véleményem szerint az egyszerűség és a gyorsaság. Az adott applikációba belépve pár gombnyomással aktiválható a választott szolgáltatás.
Fontos: Akár mobilszolgáltatónál, akár valamelyik applikáción keresztül tervezel készülékbiztosítást kötni, mindenképpen olvasd el az Általános Szerződési Feltételeket. Roppant unalmas olvasmányok ezek, épp ezért nagyon kevesen rágják át magukat rajta, de érdemes tisztában lenni azzal, milyen feltételeket fogadunk el egy üzlet megkötésekor, kifejezetten abban az esetben, amikor a mi tulajdonunkat érintő biztosításról van szó.
Köthető-e biztosítás használt telefonra?
Természetesen használt készülékre is köthetünk biztosítást. Erre azonban nem minden szolgáltató nyújt lehetőséget, így érdemes utánajárni, hogy van lehetőség régebben vásárolt készülék biztosítására. A Revolut és a Simple egyaránt segítségedre lehet ebben az esetben.
Összességében elmondható, hogy készülékbiztosítást kötni sok esetben megéri. Amellett, hogy törekednünk kell a legmagasabb fokú védelem biztosítására, érdemes lehet egy kisebb összeget rááldozni erre a lehetőségre is, hiszen előfordulhat, hogy egy üvegfólia vagy egy telefontok sem védi meg a készüléket a sérüléstől, ilyen esetekben pedig tartalék lehetőségként még mindig tudunk a biztosítónál kopogtatni.