Kedves Ügyfeleink! Szervizünk 2024.12.20. és 2025.01.02. között zárva tart! Nyitás: 2025.01.03-án. (X)
Az nem meglepő, hogy Kína rendelkezik a legnagyobb okostelefon-piaccal a világon. Ennek egyértelmű oka az ország óriási népessége. Korábban éveken át toronymagasan a Huawei vezette az okostelefon eladásokat Kínában, ennek azonban már csak az emlékei élnek a fejünkben.
Ebben a cikkben felidézzük, hogyan is bukott el a Huawei pár év alatt, illetve hogy milyen más gyártók emelkedtek fel ez idő alatt, és hogy ki lesz a következő nagy kínai gyártó, aki jelentős lehet az következő években akár globálisan is.
Hogyan bukott el a Huawei?
A Huawei 2019-ben még egyértelműen Kína legnépszerűbb okostelefonokat gyártó vállalata volt. Ekkor még több, mint a 40 százalékát uralta az okostelefon-eladásoknak Kínában. Mára azonban már szinte teljesen súlytalan, nem csak globálisan, hanem az anyaországban is.
De hogy csúszhatott le ennyire ilyen rövid idő alatt?
Az egész még Barack Obama második elnökségi ciklusa alatt kezdődött. Akkor kezdtek szárnyra kapni olyan feltételezések, hogy a Huawei túl szoros kapcsolatot ápol a Kínai Kommunista Párttal.
(kép forrása: unsplash.com)
Donald Trump megválasztásával aztán egyre csak erősödtek ezek a hangok, és amikor kiderült, hogy a Huawei több olyan országnak is adott el az USA-ból érkező technológiát (Észak-Korea, Irán, Szíria), amibe az Egyesül Államok nem egyezett bele, akkor aztán szó szerint borult a bili.
Az USA feketelistára helyezte a Huawei-t, ami azt jelentette, hogy a kínai vállalat nem értékesítheti termékeit az amerikai piacon. Ez azért volt rendkívül radikális lépés, mert a Huawei igen nagy jelentőséggel bírt az amerikai okostelefon-piacon.
2020-ban Donald Trump óriási energiákat mozgatott meg annak érdekében, hogy Európa országai is szakítsák meg a kereskedelmi kapcsolataikat a Huawei céggel. Bár nem minden ország értett ezzel egyet, a legtöbb európai állam azonban az amerikaiakhoz hasonlóan nemzetbiztonsági szempontból kockázatosnak ítélte a kínai vállalatot, és megkezdődött a Huawei végleges zuhanása.
2020 második negyedévében még a kínai piac 40%-át birtolkolta a Huawei, az év végére azonban már 20% alatti eladást produkált. 2021 második negyedévében már 10% alatt volt, és az év végére 5% alá süllyedt.
Ezzel párhuzamosan pedig más márkák emelkedtek fel.
Az új márkák felemelkednek Kínában
A Huawei permanens romlása természetesen azzal is járt, hogy más vállalatok egyre nagyobb szeletet hasítottak ki maguknak az okostelefon-piac tortájából.
(kép forrása: unsplash.com)
Már 2019-ben is jelen voltak olyan márkák a kínai piacon mint az OPPO és a Vivo, és igen szép eladásokat is produkáltak.
Ezeknek a márkáknak a felemelkedése már 2015-ben elkezdődött. A Vivo 2015-ben majdnem 40 millió okostelefont értékesített, míg 2016-ben ez a szám már meghaladta a 60 millió darabot.
2015-ben 35 millió okostelefont adtak el, míg a következő évben már több mint 70 millió darabot. Ez egyébként a második legtöbb volt abban az évben a Huawei mögött. Olyan gyártókat is megelőzött az OPPO, mint a Xiaomi vagy az Apple.
Van azonban még egy gyártó, amit érdemes megemlíteni.
A Honor kiválása volt a fordulópont
A korábban a Huawei alá tartozó Honort még 2020 őszén adta el a Huawei, hogy megkímélje a vállalatot az őt ért amerikai szankcióktól.
A kiváláskor egyértelművé vált mindenki számára, hogy a Honor egy teljesen önálló, új márkaként fog szerepelni a piacon. Akkor az volt a vállalat üzenete, hogy jelentős szerepet akarnak betölteni mind a kínai, mind a globális okostelefon piacon.
Kitűzött céljaik között szerepelt továbbá az is, hogy felsőkategóriás csúcs készülékeket is piacra dobjanak, hogy minden vásárlói kör igényeit ki tudják elégíteni.
(kép forrása: unsplash.com)
A kiválás előtt a Honor stabilan tartotta a 10-12%-os piaci részesedést, ami annak fényében, hogy a Huawei alvállalata volt, nem is rossz teljesítmény. A kiválással azonban jóformán teljesen a nulláról kellett indulniuk, de a jelek már akkor is pozitívak voltak a Honorral kapcsolatban.
2021 első negyedévében – amikor is először méretett meg a Honor önállóan a piacon – 5% körüli részesedést tudtak elérni a kínai okostelefon-piacon. Ekkor még az OPPO és a Vivo uralta a kínai piacot 23-23%-kal.
A 2021-es év második felére a Honor részesedése 15% fölé emelkedett, és igen közel került ahhoz, hogy felléphessen a kínai okostelefon-piac trónjára.
Ki adta el a legtöbb okostelefont 2022 elején Kínában?
A koronavírus-járvány és a chiphiány okozta gazdasági visszaesés természetesen nem hagyta érintetlenül az okostelefonok piacát sem. Sőt, ez az egyik legjobban érintett terület az autóipar mellett.
2022 első negyedévében Kínában 74,2 millió okostelefont értékesítettek, ami 13%-kal kevesebb, mint a 2021-es év első negyedévében. Ez szignifikáns visszaesésnek tekinthető. Ilyen rossz teljesítményt a pandémia tombolása alatt értek el a szektor vállalatai.
15 millió készüléket adtak el 2022 első 3 hónapjában, ami az egy évvel ezelőtti mennyiséghez mérve 205%-os növekedést jelent. Ez az összes kínai eladás 20%-a.
Az OPPO (a OnePlus-t is beleértve) a második lett, 13,9 millió eladott okostelefonnal, amivel a piac 18%-át birtokolják.
Az Apple korábban negyedik volt, de az óriási átrendeződéssel a cupertinoi vállalat tudott annyi plusz profitra szert tenni, hogy a dobogó harmadik fokára felkapaszkodjon. Az Apple 13,8 millió készüléket értékesített, ami szintén az összes eladott készülék 18%-a.
(kép forrása: canalys.com)
(A cikkben szereplő információk a canalys elemzőcég elemzéséből származnak.)
A Honor az új Huawei
Utólag elég jól látszik, hogy a Huawei igen jól tette, hogy még az utolsó pillanatokban túladott a Honoron. A kínai piacon már idén első helyre tört a régi-új üdvöske, és a növekedés az év többi negyedévében is várható lesz a Honortól.
A kérdés már csak az, hogy a globális okostelefon piacon mikor fog olyan jelentős szerepet betölteni, mint pár évvel ezelőtt a Huawei.
Szerinted van esélye olyan dominanciára a Honornak, mint amit korábban a Huawei ki tudott építeni? Válaszodat nyugodtan írd meg kommentben. Ha pedig Honor okostelefonoddal történne valami, nyugodtan hozd be üzletünkbe, kollégáink segíteni fognak legjobb tudásuk szerint.
Tervezd meg az idődet, ne állj sorba!
VIP szolgáltatás. VIP ügyfeleknek.
Válassz egy szabad időpontot, és soron kívül intézzük a hibás készüléked javítását
Válaszd a kényelmet, intézd a szervizt otthonról!
Ki sem kell mozdulnod otthonról ahhoz, hogy hibás készüléked megjavítsuk. Jelezd felénk igényed, és hozzuk-visszük megjavítva.
Többet a szervizfutárról »