Az első gondolatod, amikor elolvastad a címet, vagy az volt, hogy nem is olyan drága, vagy az, hogy valóban, brutális az iPhone-ok ára. Valójában napestig lehetne vitatkozni, hogy kinek mit jelent a drága, és mennyire túlárazottak vagy sem az Apple termékei.
Egy valami azonban biztos: nem tévednek nagyot, akik arra a következtetésre jutnak, hogy külföldön olcsóbban lehet iPhone-hoz — és más Apple-termékekhez — jutni, mint Magyarországon.
De miért van ez? Hogy jön ki a matek? Ebből a cikkből kiderül.
Valóban nem olcsók az iPhone-ok, és egyre csak drágulnak
Az iPhone 7 2016-ban jelent meg, 649 dolláros kezdőáron. Mindössze három évvel később az Apple legújabb zászlóshajója már 54%-kal drágább (999 dollár), mint a 7-es modell. (És ez a tendencia nemcsak az iPhone-ok esetében figyelhető meg, a Mac mini ára 60%-kal, 499 dollárról 799 dollárra emelkedett.)
Az Internet népe napra napra újabb és újabb meme-eket gyárt a „túlárazott” Apple-készülékekről — különösen nagy sikert aratott a Mac Pro külön értékesített állványa.
Az Apple-adó
A nemzetközi szlengben terjed egy kifejezés: Apple Tax, magyarul leginkább Apple-adóként fordíthatnánk le.
Hogy mit takar a kifejezés pontosan?
Azt a jelenséget, hogy az felhasználók örömmel fizetik ki a magasabb árat az Apple termékeiért még akkor is, ha olcsóbban jobb teljesítményű gépet is kaphatnának.
És ugyanezt az adót fizetjük meg akkor is, amikor az újonnan megjelenő iPhone SE-be 60 000 forintért veszünk 192 GB tárhelyet, vagy épp a MacBook Air 2020-ba 80 000 forintért plusz 256 GB-ot.
És sorolhatnánk a memóriát, a processzort, az iPaddel kapcsolatos Cellular felárat. A lényeg talán így is érthető. Egyes szakértők ráadásul a közelmúltban rámutattak arra, hogy egyre nagyobb a különbség az alkatrészárak és a viszonteladói ár között is. A profit tehát tovább nőtt. (Ha érdekel egy hosszabb kifejtés is, ajánlom ezt az angol nyelvű videót.)
Naivak lennénk azonban, ha azt gondolnánk, amikor egy terméket megfizetünk, akkor racionálisan, annak „valós értékét” vesszük alapul. Azt láthatjuk tehát, hogy az Apple pénzre váltja a márkahűséget, illetve a termékei iránti imádatot — amely kiépítése nem kevés tudatos munka gyümölcse.
Magyarországon még mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha Apple cuccokat vennénk
Bizonyára te sem most hallod először, ha új iPhone, iPadet vagy Macet szeretnél venni, külföldön (különösen az USA-ból) olcsóbban hozzájuthatsz, mint itthon.
De miért van ez?
A válasz egyszerű, és talán nem is meglepő: az adók miatt. (És most nem az „Apple taxre” gondolok.)
Hogy egy kicsit árnyaljam a képet: az amerikai árcédulák a legtöbb esetben nem tartalmazzák az állami adót, ezt ugyanis bizonyos államokban nem kell megfizetni, ráadásul az államok jogszabályai szerint az adó mértéke is változó.
Tehát az iPhone-ok az USA-ban sem feltétlenül annyival olcsóbbak, amennyivel az Apple amerikai webshopjában látható. Tény azonban, hogy a magyarországi adók még így is nagyon sokat dobnak egy készülék árán.
És még valami.
Az Apple-nek van egy kevésbé üdvözölt művelete: a dollárban megadott árat adja meg euróban is, nem számolva azzal, hogy aktuálisan hány dollárt ér egy euró. Így már az adóköltségek nélkül is drágább egy iPhone Európában, mint az USA-ban.
Ha maradunk az iPhone 11 Prónál, gyorsan kiszámolhatjuk, hogy a fenti példában említett 64 GB-os modellt, ha az Egyesült Államokban 999 dollárért vehetünk meg, hiába kerülne (a cikk írásakor érvényes árfolyamok mellett) Európában 918 euróba ugyanez a modell, az Apple 999 eurórért adj el.
Azaz Magyarországon 324 060 forint helyett 352 654 forintot kóstol majd az eszköz. (Igaz, ez a számítás kevésbé pontos, mert az euró és forint közti átszámítás részleteit nem feltétlenül ismerjük).
Ha ehhez hozzávesszük még a 27 százalékos magyarországi általános forgalmi adót (áfa), azonnal érthetővé válik, miért terheli meg jobban a pénztárcánkat itthon az Apple-vásárlás, mint mondjuk Amerikában.
De mi történik, ha azt mondom, nem is olyan drágák az Apple készülékei?
Feltehetőleg többen megpróbálnak majd meglincselni a kijelentésemért, néhányan elismerően bólogatnak a bátorságom miatt, de csak kevesen kezdenek majd azon gondolkodni, mire is gondolhattam, amikor ezt a kijelentést tettem?
Kezdjük onnan a számolgatást, hogy átlagosan meddig használunk egy készüléket — legyen az notebook vagy okostelefon? Személy tapasztalataimból kiindulva átlagosan 2-3 évig.
Ha megfogadjuk a Pénzcentrum tanácsát, összevetjük a készülék árát olyan termékek és szolgáltatások költségeivel, amelyeket a mindennapokban használunk. A saját tapasztalataimmal viszonylag egybeesik az Apple véleménye is, ugyanis értékeléseik szerint egy macOS és tvOS eszköz esetében 4 év az átlagos felhasználási idő, míg iOS, iPad OS és watchOS készülékek esetében 3 év. (Mindezt első tulajdonosokkal mérve.)
Vegyük alapul a jelenleg kapható csúcsmodellt, az iPhone 11 Prót. Ebből a 64 GB-os verzió (ami közel sem a legdrágább) 399 990 forintba kerül.
Ha hihetünk az Apple számításainak, 3 évig, tehát 1095 napig használjuk az eszközt. Tehát napi 365 forintot adtunk imádott iPhone-unkért.
Innen már egyszerű a matek, készíts listát azokról a dolgokról, amelyekre nap mint nap költesz (BKV-bérlet, különböző előfizetések, konditerem stb.), számold össze, mennyit költesz rájuk, majd oszd le ezek napi költségeit, és végül hasonlítsd össze az értékeket.
Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy nem csinálhatsz jobb üzletet, minthogy Apple-termékeket vennél, csak szerettem volna árnyalni a képet. A kulcskérdés nem az, hogy mennyire drága egy termék, hanem az, hogy hogyan súlyozzuk, mennyit vagyunk hajlandóak fizetni érte.
Ez ráadásul rímel azzal, amit Tim Cook mondott néhány éve az Apple-termékek árairól.
Tim Cook szerint nincs gond, az iPhone-ok drágán is kelendőek
Az Apple ügyvezetője egy 2018-as interjúban tért ki arra, hogy az Apple, bár tudja, hogy a termékei drágák, igyekszik mindenkit kiszolgálni velük.
Elmondása szerint minden évben készül egy csúcsmodell, amely az innovációt kívánja folytatni, ezért ez a legdrágább eszköz. És bár ezt nem mindenki veszi meg, Tim Cook szerint bőven vannak a világon olyan felhasználók, akik az iPhone több mint egyévtizedes fejlődése során a márka mellé szegődtek, és folyamatosan várják az újításokat — és ezért fizetni is hajlandóak.
Az Apple tisztában van ugyanakkor azzal is, hogy sokan vannak, akik nem költenek ennyit telefonra. Számukra fejleszti az Apple az olcsóbb belépőmodelleket, mint az új iPhone SE, illetve nekik tartják fenn a kétéves technológiákat, most például az iPhone XR-t.
Azt pedig már csak mi tesszük hozzá, hogy az Apple szoftvereinek és hardvereinek kompatibilitása elképesztő értéket képesek adni azoknak, akik ezekkel az eszközökkel dolgoznak (a mostani időkben, amikor a home office általánossá vált, ez különösen fontos), vagy éppen egy Apple Watchcsal próbálnak tenni az egészségük megőrzéséért.
Természetesen a te véleményed is érdekel. Kérlek, oszd meg velünk kommentben, mit gondolsz az Apple árazási módszereiről, és szerinted mennyire reálisak az almás cuccok árcédulái!
Ha pedig tetszett a cikk, egy like-kal és egy megosztással jelezheted.