Milyen okból lennél hajlandó telefon márkát váltani?

2021.12.14 0 hozzászólás 335 olvasás
Milyen okból lennél hajlandó telefon márkát váltani?

Ahány márka, annyi rajongótábor, legyen szó autókról, focicsapatról vagy akár okostelefon márkákról. Mindenkinek megvan a saját kedvence, de vajon mennyire ragaszkodunk a telefonunk márkájához? Milyen okból vagyunk hajlandóak telefon márkát váltani?

Végeztünk egy kérdőíves kutatást, melyben felmértük olvasóink szokásait azzal kapcsolatban, hogy milyen okokból lennének hajlandóak váltani a mostani telefonjukról egy másik márkára?

Ebben a cikkben bemutatjuk kutatásunk eredményeit, és kiemelünk pár érdekes adatot illetve összefüggést, ami rávilágít az okostelefont használók szokásaira.

A kérdőívet kitöltők milyen telefont használnak?

A kutatásunkban 369-en vettek részt, köztük 231-en iPhone-t, 67-en Samsung modellt, 17-en Huawei-t, használnak. LG okostelefont 6-an, Xiaomi-t pedig 20-an használnak, 28 kitöltő pedig egyéb gyártó telefonját választotta.

Az jól látható, hogy a kérdőívet kitöltők jelentős része iPhone felhasználó. Érdekesség, hogy az előző használt márka esetében még csak 192 ember jelölte meg az iPhone-t, tehát igen sok résztvevő váltott az utóbbi időben Apple-re más gyártóról.

Ugyancsak növekedés figyelhető meg a Xiaomi-t használók számában, ez az érték ugyanis 6-ról 20-ra ugrik a két kérdésre adott válaszok tekintetében, ami jól mutatja, hogy Magyarországon is jelentős mértékben növekszik a Huawei helyére felemelkedő Xiaomi piaci részesedése.

Kérdőívet kitöltők által használt márkák aránya

De mennyire fontos is a márka egy okostelefon esetében?

A 369 kitöltő közül 299-en nyilatkoztak úgy, hogy nem számít a telefon márkája, a lényeg az, hogy jól működjön. A többiek viszont ezzel szemben úgy gondolják, hogy igenis számít a márka, hiszen ez egyfajta státuszszimbólum is.

Mi alapján választunk telefon márkát?

A kérdőívben lényegében azt próbáltuk kideríteni, hogy milyen körülmények és indokok vezethetnek oda, hogy a korábban használt gyártó telefonját egy új márkára cseréljük le.

1. Az telefonok strapabírósága kiemelten fontos

A kutatásban résztvevők közül 277-en úgy nyilatkoztak, hogy váltanának okostelefon márkát, ha a most használt telefonjuk gyártója az eddiginél gyengébb és törékenyebb telefonokat készítenie.

Valójában ez nem annyira meglepő.

Az már egy közhely, hogy az okostelefonunkat ma már jóformán mindenre tudjuk használni. Ezzel azonban együtt jár az is, hogy egyre többet van a kezünkben, így növekszik az esély arra, hogy elejtjük a telefont vagy beázik a készülék. A jó anyaghasználat és a strapabíróság rendkívül fontos, de szerencsére igen kevés gyártó spórol ezen.

Apropó spórolás. A vásárlókat elijeszti egy drágább készülék?

2. Az ár és az innováció kevésbé számít

Számomra meglepő módon a ,,Jelentős áremelkedés miatt váltanál telefon márkát?” kérdésre a válaszadók kevesebb mint a fele mondott igent, tehát többen gondolják úgy, hogy maradnának a jelenlegi márkánál még akkor is, ha szignifikáns lenne a drágulás.

Ugyanez a helyzet abban az esetben is, ha az új ötletek és innovációk hiányáról van szó. A válaszadók kisebb részének fontos a folyamatos megújulás és az új funkciók bevezetése. (Véleményem szerint ez azért lehet, mert a felhasználók nagyobb része valóban csak arra vágyik, hogy problémamentes legyen a működés, ha pedig ez biztosított, akkor új dolgokra sincs igazán szükség.)

Egy figura ül egy rakás pénzen

(kép forrása: unsplash.com)

És mi a helyzet a telefon operációs rendszerével?

3. A szoftverek gördülékenysége mindenkinek fontos

A ,,Gyenge és hibás szoftver miatt váltanál telefon márkát?” kérdésre szinte minden válaszadó igennel felelt, ami azt bizonyítja, hogy egy rossz operációs rendszer egyértelműen arra sarkallja a felhasználókat, hogy új márka felé nyissanak.

Ugyanakkor a ritkán kibocsátott frissítések nem okoznak akkora gondot. Ilyen okból kicsivel több mint 200 kitöltő cserélné le telefonját.

4. Hova hordjuk szervizbe a telefonunkat?

A 369 kitöltőből mindössze 124 hordja gyári szervizbe a telefonját, a többiek mind a saját maguk által választott, független szervizben javíttatják a készülékeiket.

A legtöbben tehát kevésbé bízunk a gyári szervizekben.

Ennek nyilvánvaló oka lehet, hogy a független szervizek sokkal gyorsabban dolgoznak. Egy szakszervizbe – vagy a mobilszolgáltató szervizébe – leadott telefon javítása akár hetekig, hónapokig is eltarthat. Ráadásul itt azzal is számolni kell, hogy több hét várakozás után is javítatlanul kapod vissza a telefont, mert mondjuk egy adott sérülésre nem terjed ki a garancia, így nem foglalkoznak vele.

A független szakszervizek azonban sokkal ügyfélközpontúbbak és a telefon minden egyes részével foglalkoznak, márkától és típustól függetlenül. (Persze nem tud egy szerviz minden gyártó minden készülékével foglalkozni, így előfordul, hogy egy-egy régebbi modell javítása nehezebben kivitelezhető.)

Szervizesek és ügyfelek a Smart Clinic-ben

Itt érdemes szót ejteni az Apple Független javítócégek programjáról. Az Apple IRP egy olyan lehetőség, amely során független telefonszervizek az Apple által használt alkatrészek és műszerek segítségével végzik a már lejárt garanciájú Apple iPhone-okat.

Ha már szóba került az iPhone, ne kerülgessük a forró kását.

Mi a helyzet az Apple vs. Android fronton?

Android vs. iPhone felhasználók - ki utálja jobban a másikat?

A közösségi oldalak tele vannak verbális csatározásokkal, ahol az Androidosok és az iPhone-os felhasználók egymást ,,túlkiabálva” próbálják bebizonyítani, hogy miért is jobb az egyik okostelefon a másiknál.

De mennyit tudnak a másikról valójában?

Kérdőívünkben arra is rákérdeztünk, hogy ki váltana Androidról iPhone-ra és fordítva.

Hány Androidos váltana iPhone-ra?

A kérdőívet 138 olyan ember töltötte ki, aki nem Apple telefont használ. Több mint a felük, egész pontosan 83 fő (60%) nem is használt korábban iPhone-t. Ami az érdekes, hogy a 138-ból 53 fő (38%) úgy zárkózik el az iPhone használatától, hogy nem is próbálta korábban azt.

A 138 Androidos válaszoló közel 40%-a használt korábban iPhone-t (55 fő) és 36 %-uk nyilatkozott úgy, hogy nem akar többé Apple okostelefonra váltani, míg 30 ember mondta azt (21%), hogy nem használt még iPhone-t de kipróbálná.

Androidosok véleménye az iPhone-ról

És mi a helyzet a másik oldalon?

Mennyi iPhone tulaj váltana Androidra?

A 231 iPhone-os kitöltő közül 167 korábban már használt valamilyen Androidos telefont (72%), és ebből 91 (54%) nem akar többé ilyen operációs rendszerrel ellátott telefont vásárolni.

És hogy az iPhone-osok mekkora része mondd ítéletet úgy, hogy nem is használt Androidos telefont?

Az iPhone-os kitöltők 27%-a, egész pontosan 64 fő nem használt korábban Androidos telefont, viszont csak 51 olyan van köztük, aki nem is nyitott arra, hogy esetleg Androidra váltson (22%). A 231-ből 76-an (32%) pedig használtak már korábban Androidot és nem is zárkóznak el attól, hogy újra használják ezt a rendszert.

iPhone-osok véleménye az Androidról

Mit is lehet ezekből az adatokból leszűrni?

A legfontosabb, amit ebből kiderül, hogy:

  • Az iPhone felhasználók könnyebben nyitnak az Android felé
  • Az Androidosok közel 40%-a úgy iPhone-ellenes, hogy ki sem próbálta még azt

Ennek az okaira nem tértünk ki a kérdőívünkben, talán majd egy másik alkalommal megkérdezünk titeket erről is. Érdemes lenne ennek utánajárni, mert rengeteg olyan dolog kiderülhet, ami segítene közelebb hozni egymáshoz a két szekértábor tagjait.

Ha ezt a kérdőívet még nem töltötted ki, de szeretnél alakítani ezeken a statisztikákon akkor azt itt megteheted.

Te mit gondolsz a kérdőívünk eredményeiről? Szerinted hogyan lehetne elsimítani az ellentétet Androidosok és Apple-fanok között? Válaszodat írd meg kommentben és ne felejtsd el megosztani a cikket!

 

Kövess minket az instán

#SMART_CLINIC_HU