Kedves Ügyfeleink! Szervizünk 2024.12.20. és 2025.01.02. között zárva tart! Nyitás: 2025.01.03-án. (X)
Mi az, amit meg tudsz javítani otthon, és mi az, amibe nem érdemes belekezdened? Végignézzük, mik azok a visszatérő problémák, amik a legtöbb felhasználót érintik, legyen szó iPhone-ról, vagy Androidos készülékről. Milyen eszközökre lesz szükséged, mire kell figyelned, és miért lehet könnyebb egy iPhone otthoni javítása, mint például a Samsung Galaxy Foldé, ami az egyik legnehezebbnek számító készülék?
Manapság néhány kattintásra elérhető minden információ, ha saját kezűleg szeretnénk megjavítani elromlott készülékünket. Könnyen jutunk el telefon-specifikus leírásokig, útmutatókig, akár írott, akár videós formátumban. Ezt viszont a gyártók is felismerték, és egyre agyafúrtabb eszközöket vetnek be annak érdekében, hogy megnehezítse a dolgod, ha otthon te magad szeretnéd helyrehozni mobilod kisebb-nagyobb hibáit.
(Bár meg kell jegyeznünk, ez sokszor épp a felhasználó érdeke. Hiszen a gyártó törekszik a legjobb minőséget és a legnagyobb biztonságot szolgáltatni, amit csak úgy tud garantálni, ha a lehető legkevesebb lehetősége van a usernek belenyúlni a készülékbe.)
De sajnos az egyelőre csak álom marad, hogy a készülékek egyáltalán ne hibásodjanak meg, ne sérüljenek – esetenként akár rendeltetésszerű használat közben is.
Nincs annál idegesítőbb, mint egy leejtett vagy beázott telefon, egy betört képernyő. Sajnálatos módon, ha él a telefon garanciája, nagyon valószínű, hogy nem terjed ki ezekre az esetekre (feltéve, ha nem rendelkezel valamiféle speciális, baleseti garanciával). Ilyenkor döntéshelyzet elé kerülsz: fejest ugrasz az internet bugyraiba, és megpróbálod magad orvosolni a problémát, vagy inkább rászánod a pénzt, és elviszed egy garancián túli szervizbe.
2020-ban COVID-19 első, tavaszi első hulláma sokak számára problémás volt, hiszen otthonról kellett dolgozniuk, ezért még inkább a telefonjára voltak hagyatkozva. Éppen ezért nagy problémát jelentett, ha meghibásodott a készülék.
Szoftveres hibák
Akárcsak egy számítógép esetében, a mobiltelefonnál is két részre oszthatjuk a felmerülő problémákat: szoftveres, vagy hardveres hibák. A szoftveres problémákkal alapvetően könnyebb a dolgod. Ha lelassul a telefon, vagy folyton lefagynak az alkalmazások, akkor segíthet egy-egy app törlése és újratelepítése, a gyári beállítások visszaállítása, és egyéb trükkök, amikkel mi is próbálunk segíteni neked.
Fontos, hogy telepítsd az frissítéseket (amiket egyébként is nehéz figyelmen kívül hagyni, elvégre folyamatosan emlékeztetőt kapsz róla), és töröld le a felesleges alkalmazásokat, hogy több szabad hely legyen a telefonodon. A leghatásosabb szoftveres megoldás a gyári beállítások visszaállítása, lehet, mind iOS, mind Android készülékeken, aminél fontos, hogy előtte mindenképpen csinálj biztonsági másolatot a készüléken lévő adatokról.
- Andorid készülékeken ezt a Beállítások > Rendszer > Biztonsági mentés és visszaállítás menüpont alatt találod
- iOS-nél ezt a Beállítások > Általános > Alaphelyzetbe állítás menüpont alatt.
Hardveres hibák: a betört kijelző
A hardveres, tehát magát a készüléket érintő fizikai meghibásodások leggyakoribbja a betört képernyő. Egy kisebb hajszálrepedéssel együtt lehet élni, ami igazából csak esztétikailag ejt csorbát a mobilodon, magát a működését nem befolyásolja. Ha viszont zavaró számodra, vagy nagyobb, esetleg több repedésről van szó, akkor belevághatsz a cserébe. Ekkor több problémával szembesülsz, ha magad szeretnéd megoldani:
- keresned kell megfelelő, hivatalos alkatrészt
- beszerezned a kellő eszközöket, csavarhúzókat, csipeszt, műanyag spaklit, stb.
- szét kell szerelned a telefont, hogy kicserélned a kijelződ.
Ha minden megvan, már csak azt kell tudnod, mit és hogyan csinálj. Ehhez legjobban az ifixit.com nevű oldal lehet a segítségedre. Az elektromos készülékek, okostelefonok, tabletek, laptopok javítására szakosodott oldalon a legtöbb piacon lévő mobil megtalálható.
Ha például egy iPhone 11-et nézünk, találsz információt akkumulátorcseréről, hangszóró-cseréről, vagy éppen kijelzőcseréről. Minden készülék látsz egy számot 1-től 10-ig, ami a telefon javításának nehézségére utal. A 10-est a legkönnyebb javítani, az 1-est közel lehetetlen anélkül, hogy kárt okoznánk benne. Ez utal arra, hogy a művelet során mennyire törékenyeket az alkatrészek, mennyire könnyen szétszerelhető, milyen könnyű hozzáférni az alkatrészekhez, mennyi ragasztást alkalmaztak, amit utána neked is alkalmaznod kell visszaszerelés során.
Az iPhone 11 esetében 6-os számot látunk, ahogyan a korábbi iPhone készülék esetében is ugyanez a pontszám. Érdekességképpen a 6-os és a 7-es széria 7-es pontszámot kapott, viszont a legelső generációs iPhone, ami 2007-ben jelent meg, 2 pontos, aminél szinte lehetetlen leszedni a hátlapot úgy, hogy ne sérüljön meg, és az akkumulátor is oda lett forrasztva.
Ugyancsak 2 pontot kapott a nehézségi skálán a Samsung kihajtható telefonja, a Galaxy Fold, aminél a kialakítás sajátosságai miatt a zsanérok és a kijelző nagy erőkifejtésnek van kitéve. Egy betört képernyőt minél előbb ki kell cserélni, mielőtt tovább reped. Az akkumulátor-csere nagyon bonyolult, oldószer szükséges hozzá, és könnyen eltörhet a kijelző.
Hardveres hibák: elöregedett akkumulátor
Míg a 2000-es években könnyedén vásárolhattál egy új akkumulátort a telefonodba, hogy aztán lepattintsd a hátlapod, és behelyezd az új energiatömböt, manapság már más a helyzet. Az utóbbi években a gyártók a készülékek úgynevezett unibody kialakításával léptek fel a könnyű akku-csere ellen.
Ez azt jelenti, hogy a készülék külső borítása egyben van, és nagyon nehéz megbontani. Ennek a zárt kialakításnak lett az eredménye a nagyobb vízállóság, ugyanis ha kevesebb rés van a borítás szétbontására, kevesebb helyen tud befolyni a víz.
A gyártók trükkjeihez tartozik, hogy ragasztóval tartják a helyükön az akkumulátort, és akár a kijelzőt is, és egyéb alkotóelemeket. Olykor speciális csavarokat használnak rögzítéshez, amihez annak megfelelő csavarhúzó szükséges.
Az ifixit.com leírása szerint egy iPhone 11 kijelző-cseréje 3-ból 2-es nehézségű, 1-2 órába telik, 29 lépése van, és a szükséges eszközök hozzá: az új kijelző alkatrész, edzett üveg kijelzővédő fólia, Pentalobe 5 ágú iPhone csavarhúzó, iSlack, iOpener, háromszög csavarhúzó, nyitó spakli, csipesz, szívókorong, spudger.
Hardveres hibák: Jack-aljzat, töltőcsatlakozó
Néhány éve tartó trend a gyártóknál, hogy megszűnt a jack-csatlakozó, és vagy vezeték nélküli fülest tudunk rácsatlakoztatni, vagy a többfunkciós USB-C-csatlakozót használhatjuk. Ha neked jack-bemenetes telefonod van, biztosan gyakran előfordul nálad is, hogy a mindennapos használattól kosz vagy szösz kerül bele, vagy valamelyik másik slotba.
Ekkor első lépésként a legegyszerűbb, ha megpróbáljuk óvatosan egy fogpiszkálóval kipiszkálni – ez gyakran megoldja a problémát. Ha kitisztítottuk, és nem történt jelentős javulás, akkor sajnos lehet, hogy cserére van szükség. A leírásból láthatjuk, hogy az iPhone 11 kijelzőcseréhez hasonló mennyiségű szerszám kell, sok lépésből (28) álló folyamat, de a műveletre kb. feleannyi (45 perc – 1 óra) idő kell. Hozzá kell tenni, hogy ha sikerült szétnyitni a készüléket, onnan már relatíve könnyű dolgunk van.
Hardveres hibák: Laza, beragadt gombok a telefonon
Hasonlóan a jack-aljzat cseréjénél, ha szét tudtuk szerelni a készüléket, akkor egy új gomb cseréje már nem túl nehéz feladat. Ami itt nehezíti a dolgot, hogy sok gomb egy úgynevezett szalagkábelen csatlakozik az alaplaphoz, ami többnyire be is van ragasztva a készülék házába, ezért törékenyek lehetnek, tehát erre is figyelned kell, nehogy elszakítsd.
Hardveres hibák: kamera problémák
A kamerákat külső üveg védi. Az előlapi kamerát a kijelző üvege, míg a hátlapi kamerát egy plusz üveg, a kamera lencse védi a sérülésektől. A kijelzővel ellentétben a kamera lencséje jóval ritkábban törik be, lévén sokkal kisebb felületről van szó. Egy ilyen egység általában egyetlen szalagkábellel csatlakozik az alaplaphoz. Előfordul, hogy csak a külső üveg törik be, ilyenkor ajánlott kiszerelni a lencse csere előtt a kamerát, nehogy kárt tegyünk a kamera objektívben, mert annak cseréje drága mulatság lesz.
Megéri otthon javítani a telefont?
Ha profi vagy, megérheti. Ha egy kis esély is van arra, hogy megremegjen a kezed, inkább ne próbálkozz. Költséghatékonyabbnak tűnhet saját kezűleg megcsinálni, a pontos leírásokat követve, viszont a pótalkatrészen túl speciális szerszámokra is szükséged lesz, továbbá időre és energiára.
Ráadásul szakember beavatkozása nélkül nagyobb esély van rá, hogy véletlenül olyan hibát vess, ami nagyobb kárt okoz a telefonodban.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az egyes szerszámokat és alkatrészeket be is kell szerezned. Márpedig egy szerviz beszállítójának az esetek túlnyomó többségében jobb ajánlatot fognak adni (a tömeges rendelés miatt), mint egy magánszemélynek. (Ráadásul az érdekérvényesítési lehetőségeik is nagyobbak, ha esetleg probléma lenne a kiszállított alkatrésszel.)
Ha pedig a végén számot vetünk, nem biztos, hogy az így megspórolt ezres, maximum tízezres tételeket ne veszítenénk el a beleölt idő oldalán. (Különösen, ha a javítás sürgős.)
Ha tehát nem szeretnél kockáztatni, érdemes megfizetni egy profi szerviz szolgáltatásait, ahol gyorsan és hatékonyan elvégzik a javítást. Sőt, a legtöbb szerviz garanciát is vállal a munkájára – a mi garanciavállalásunkról itt olvashatsz bővebben.
Ha konkrét javítással kapcsolatban érdeklődnél, a weboldalunkon például az adott készüléktípushoz tartozó aloldalakon nézheted meg, hogy mikor indokolt az adott javítás, mennyi időt vesz igénybe és mennyibe kerül. Továbbá nem téged terhel az eszköz- és alkatrészbeszerzés problémája, és a szerviz garanciát is vállal a munkájára, ha tehát valami mégsem működik, nem dobtad ki a pénzt az ablakon.
ELROMLOTT?
MEGJAVÍTJUK!
Neked volt már tapasztalatod otthoni javítással – vagy épp okostelefon-szervizzel? Hálásak lennénk, ha megosztanád ezeket hozzászólásban?