Szakértői cikk: 5 hibajel, ami alaplapi meghibásodásra utalhat +1, amivel azonnal szervizbe kell rohannod!

Nézhetjük felhasználó szemmel, de vizsgálhatjuk akár szervizesként is, az alaplapi problémák az egyik legrosszabb fajtái az okostelefonok meghibásodásának. Az elmúlt évek tapasztalatából leszűrve mondhatjuk, hogy nem csak a javításuk nehéz, hanem az azonosításuk is. Összegyűjtöttük számodra a 6 leggyakoribb alaplapi meghibásodásra utaló jelet.
Szakértői cikk: 5 hibajel, ami alaplapi meghibásodásra utalhat +1, amivel azonnal szervizbe kell rohannod!

A különböző belső alkatrészekről (csengő hangszóró, vibramotor, elő- és hátlapi kamera) általánosságban elmondhatjuk, hogy a készülékek szétszerelését követően szabadon eltávolíthatóak és cserélhetőek. Meghibásodásukra pedig egyértelmű jelek mutatnak, ezért terheltségtől és készüléktől függően, általában rövid időn belül cseréljük az alkatrészt. 

Alaplapi meghibásodás során nem mindig lehet azonosítani a probléma pontos helyzetét, ráadásul az alaplapon található modulokat nem mozgathatjuk ennyire szabadon. Fontos leszögezni, hogy ezeket az alaplapokat nem arra tervezték, hogy javítsák őket. Ennek ellenére, mi megpróbálkozunk a lehetetlennel, ami többnyire sikerül is. Ezek mellett meg kell említenünk, hogy egy-egy belső alkatrészt kihalászni és cserélni jóval egyszerűbb, mint az alaplapról leforrasztani a különböző IC-ket és csatlakozókat. Pepecselősebb munka, több hibázási lehetőséggel, ráadásul nem mindig garantált a győzelem. Az interneten meglehetőségen kevés cikk foglalkozik az alaplapi meghibásodások során előforduló hibajelekkel, ezért hiánypótló sorok következnek.

1# Szoftveres hibakódok

Szoftveres hibakóddal abban az esetben találkozhatsz, ha a készülékedet rácsatlakoztatod a számítógépedre, elindítod az iTunes-t, és szoftveres visszaállítást végzel rajta. Sajnos tévedés azt gondolni, hogy a szoftveres visszaállítás mindig megoldja a problémát. Sok esetben a visszaállítás hibába ütközik, amire az iTunes feldob egy hibaüzenetet. Ha ezekkel a hibakódokkal találkozol, gyanakodhatsz az alaplap meghibásodására.

9-es hibakód: Baseband meghibásodás

A modem nem tud felmenni a hálózatra, ezért nem veszi fel az Apple szerverrel a kapcsolatot. Ebből kifolyólag a készülék nem képes a szoftveres visszaállításra sem. A Baseband meghibásodást sajnos nagyon nehéz javítani, egyedül az IC újraforrassztása jelentheti a megoldását, azonban egyáltalán nem lehetünk benne biztosak, hogy helyre tudjuk hozni a készüléket.

besabend

A hibát szoftveresen is kiszűrheted: Menj a Beállításokra, és nyisd meg az Általános fület, ott válaszd az Infó menüpontot és keresd ki a Modemfirmware számot. Normál esetben a felirat mellett egy szám jelenik meg, meghibásodás esetén semmit nem találsz, vagy N.A. feliratot ír ki a készülék.

21-es hibakód: Töltéssel kapcsolatos hibajel

90%-os valószínűséggel az akkumulátor mondja fel a szolgálatot, és elszáll benne az elektronika, azaz nincs kommunikáció az alkatrészek között. Általában az utángyártott alkatrészek esetében fordul elő ez a probléma.

4013-as hibakód: Flash memória meghibásodás

Ebben az esetben nem tudja írni és olvasni a memóriát. Ilyenkor teljesen lehal a készülék, bekapcsolni sem lehet, legtöbb esetben az Apple logóig jut el a betöltés, onnantól nem mozdul. Elméletben van lehetőség a Flash memória cseréjére, de nagyon bonyolult a folyamat, és az új IC-t is fel kell programozni mielőtt felforrasztanánk, amihez speciális eszközökre van szükség.

2# Töltő IC meghibásodás

töltő ic

A töltő IC meghibásodásának esetén a problémára utaló jel, ha a készülék csak kikapcsolt állapotban veszi fel a töltést, bekapcsolva nem. De előfordulhat az is, hogy épp fordítva működik, és bekapcsolt állapotban veszi fel csak a töltést. Ez szerencsésebb eset, mivel javítható a készülék a töltő IC cserével.

3# Wi-Fi problémák

Ha Wi-Fi problémákkal küzd az akkumulátor, a Beállítások menüpontban a Wi-Fi bekapcsoló gombja szürkén világít, és nem lehet oldalra húzni. A régi típusú iOS esetében egyébként teljesen el is tűnt az ikon.

proba2

A probléma esetén szinte mindenki antennát akar cserélni, de ez nem jelent megoldást, sőt az antenna kifejezetten ritkán szenved bármilyen kárt. A meghibásodást csakúgy, mint a fent bemutatott Baseband hibakódnál, itt is ki tudod szűrni a készüléked Beállítások menüpontjában. Válaszd az Általános fület, majd az Infó menüpontot, végül keresd ki a Wi-Fi címet és a Bluetooth-t. Ha számokat látsz működik, ha nincs szám, vagy N.A. felirat fogad, megtaláltad a problémát. A hiba javítható, a Wi-Fi IC-t kell cserélnünk.

4# Touch Disaese

how_to_fix_touch_disease_iphone_screen_problem_800home_thumb800

Ez a meghibásodás rendszerint az iPhone 6 Plus készülékeket kísérte. Hibajele könnyen észlelhető, a képernyő felső sávja csíkozódva villog és nem veszi az érintést. A legtöbben ilyenkor kijelző cserét javasoltak, de ez nem jelentett megoldást rá. Ez egy típushibája ennek a készüléknek, amit az Apple félig-meddig el is ismert, és 50 000 forint fejében cseréli is a komplett telefont. Ebben a cikkben hosszabban is körbejártuk a problémát.

5# Audio hibásodás

Ha nem szól a kicsengéskor a készüléked, akkor a csengő hangszóród hibásodott meg. Ha telefonálás során a beszélgetőpartneredet nem hallod, akkor a beszéd hangszóró. Ha a videó készítés közben csak képet vesz fel, hangot nem, mikrofon hiba. De mi van akkor, ha az összes alkatrész egyszerre romlik el? Nem lehet ilyen véletlen, ebben az esetben az alaplap Audio IC-je romlott el és azt kell cserélnünk.

5+1# Foltos kijelző

beázás

A foltos kijelző szinte minden esetben beázások során jön létre. Ráadásul a foltosság már komoly beázást sugall, nem egy egyszerű páralerakódást, ilyenkor szinte biztos, hogy az alaplapot is elérték a vízcseppek. Ebben az esetben alkatrészeire szétszedés és ultrahangos tisztítás várja a készüléked. Leggyakrabban sikeres a javítás, így mindenképpen érdemes ellátogatnod szervizünkbe. Már csak azért is, mert a víz bejutva az áramkörbe vezető anyagként kisülést okoz. Minél hamarabb hozod be a készüléked, annál nagyobb eséllyel tudjuk megjavítani.

Az alaplapi meghibásodás nem gyerekjáték és sajnos sok esetben a készülék elvesztésével végződik. Azonban, ahogy láthattad is, vannak olyan hibajelek, amelyeket felismerve célzottan lehet elkezdeni a javítást és nagyobb eséllyel végződhet pozitív eredménnyel, mint ellenkező esetben. Szakmai cikksorozatunk előző részében a készüléked felépítésével foglalkoztunk. Érdekel mi rejtőzik a képernyő mögött? Kattints a linkre!

Ha tetszett a cikk és hasznosnak találtad, oszd meg Facebook-on, hogy minél több ismerősödhöz is eljusson.

100 érdekesség az okostelefonok világából – 1. rész 100 érdekesség az okostelefonok világából – 1. rész
2017. augusztus 15.
Már több mint 20 éve határozzák meg a mindennapi életünket a mobiltelefonok. Ennek örömére akövetkező cikksorozatunkban felsorolunk 100 érdekességet, amelyek többségéről eddig biztosan nem hallottál! Lássuk az első 25 darabot!.
Szakértői cikk: Így épül fel a telefonod - Az iPhone, és ami mögötte van Szakértői cikk: Így épül fel a telefonod - Az iPhone, és ami mögötte van
2017. július 17.
Szeretnénk egy kicsit közelebb hozni téged a telefonok világához. Szeretnénk, ha egy kicsit te is úgy látnád a készüléked, ahogy mi.
Hogyan lehet létrehozni Medical ID-t az iOS egészségügyi alkalmazásban? Hogyan lehet létrehozni Medical ID-t az iOS egészségügyi alkalmazásban?
2017. március 1.
Itt egy rövid útmutató arról, hogyan hozz létre egy Medical ID-t, azaz egészségügyi azonosítót az iPhone ’Health’ alkalmazásában. Ez arra való, hogy vészhelyzet esetén a sürgősségi ellátó szerveket tájékoztatni tudja az egészségügyi állapotodról, hogy minél eredményesebben tudjanak segíteni.