Képzeld el magad a következő szituációban. Autószerelő vagy és egy ügyfél begurul a szervizbe egy vadonatúj Ferrari-val. Azt mondja alaposan szét kellene szedni a járgyányt, mert nem úgy megy ahogy eddig. Te korábban szinte csak egyszerűbb és hétköznapibb autókkal dolgoztál.
Felteszed magadban a kérdést: Mi alapján fogom én ezt megjavítani?
Szintén így érezheti magát egy okostelefon-szerviz dolgozója egy-egy új modell megjelenése esetén. Bár a készülékek felépítése sok hasonlóságot mutat, első alkalommal minden készülékben található néhány apró eltérés, amitől nehezedik a javíthatóság.
Az iPhone nehezebben javítható más telefonoknál?
Az Apple termékek szerelhetősége régóta beszédtéma tech körökben. Vannak szervizek, akik nem tartják nehezebben szervizelhetőnek más gyártók termékeihez képest. Nincs konszenzusos válasz erre a kérdésre. Egy Apple termékekre szakosodott cég nyilván sokkal több iPhone-t javít.
Mindenképpen érdemes azonban elmondani, hogy az iPhone-ok szerkezetileg sokkal összetettebb készülékek. Egy iPhone-ban nagyságrendileg 60 darab csavar található, 10 különböző méretben, míg egy androidos készülék esetében mondjuk 10 csavarról beszélhetünk, 2 különböző méretben.
Az Androidos telefonokban sok a ragasztott vagy úgymond ,,bepattintós” szerkezeti elem, melyek nem tartósak és többszöri cserélés esetén már nem is illeszkednek olyan jól a helyükre. Ezenkívül az alkatrészek beszerzése is nehézségekbe ütközhet.
Az iPhone-ban minden alkatrésznek megvan a fix helye, így ha jól van szervizelve a telefon, akkor minden tökéletesen illeszkedni fog. Az Apple tartósabb alkatrészeket használ, ami szervizelésnél is előnyt jelent, ugyanis ezek az alkatrészek tartósabbak.
Összességében tehát elmondható, hogy valóban összetettebb művelet egy iPhone szervizelése. Aki először dolgozik iPhone-nal, annak elsőre nehéznek bizonyulhat, de ez csak a rutin megszerzéséig van így.
A rutinnal rendelkező szervizesek közül 10-ből 9-en egészen biztosan szívesebben szerelnek iPhone-t, mint Androidos okostelefont.
Korábban írtunk cikket az eredeti iPhone alkatrészeket használó szervizekről.
Több iPhone-t szervizeltetnek?
Mivel az Apple eszközök értéktartása sokkal jobb, így a szervizelési hajlandóság is nagyobb ezek esetében, mint az Androidos telefonoknál. Ezt igen jól mutatja az alkatrészek elérhetősége is.
A népszerűbb Androidos márkák – mint a Samsung és a Huawei – készülékeihez nagyjából 4-5 évig érhetőek el a szervizeléshez szükséges alkatrészek. Ezzel szemben az iPhone alkatrészek sokkal hosszabb ideig rendelhetők, ráadásul itt még a minőségben is találunk különbségeket, ellenben az Androidos alkatrészekkel.
A nagyobb szervizelési hajlandóság természetes hatással van a kínálatra is. Az Apple telefonokat sokkal tovább használják, ezért többször is szervizeltetik őket a felhasználók.
A mai napig előfordul, hogy iPhone 4-t hoznak be az üzletünkbe szervizelésre, és még mindig lehet hozzá rendelni alkatrészt.
De mitől függ egy okostelefon javíthatósága? Milyen mérővel lehet ezt egyáltalán meghatározni?
Az Apple termékek javíthatósági indexe
Franciaországban egy ebben az évben megjelent, a felhasználók érdekeit védő törvény írja elő az Apple számára, hogy minden egyes készülék esetében meg kell adjanak egy hivatalos értéket, ami meghatározza az adott telefon javíthatósági szintjét.
Ezen a skálán 10 pontot lehet maximálisan elérni.
A javíthatósági index megállapítása 5 különböző szempont alapján történik:
- a dokumentáció részletessége - használói illetve a karbantartói útmutató egyaránt ide tartozik;
- mennyire könnyen elvégezhető a szétszerelés (alkatrészekhez való hozzáférhetőség, milyen eszközök szükségesek a művelethez);
- pótalkatrészek beszerezhetősége;
- pótalkatrészek ára;
- szoftverfrissítések rendelkezésre bocsátása illetve hogy van-e lehetőség a telefon szoftveres alaphelyzetbe állítására.
Mit is jelentenek ezek pontosan?
A használati útmutatókat én egész életemben félredobáltam, bármilyen elektronikai készüléket vásároltam. Érdemes azonban elolvasni ezeket a telefon üzembe helyezése előtt. (Emlékszem, amikor kezembe vettem az első iPhone-omat, azt se tudtam, hol kell belerakni a SIM-kártyát)
A karbantartói útmutató ugyanolyan fontos egy szerelő számára. Ebben részletesen le van írva, hogyan szerelhető ki az akkumulátor vagy hogyan cserélhető például a telefon kijelzője vagy a kamera.
A pótalkatrészek beszerezhetősége egy kardinális kérdés minden eszköz esetében. Nem mindegy a szervizek számára, hogy mennyire könnyen beszerezhető egy kijelző vagy akár egy kisebb alkatrész.
Az alkatrészek ára is rendkívül fontos, hiszen más gyártókhoz hasonlóan az Apple termékekhez is elérhető eredeti gyári illetve utángyártott alkatrész, melyek árában szignifikáns különbség van.
Az Apple igen nagy hangsúlyt fektet a iOS és a többi operációs rendszer (macOS, watchOS, iPadOS) frissítéseire, emellett az alaphelyzetbe állítás is viszonylag egyszerű az iPhone-ok esetében.
Apple termékek pontjai
Az Apple legújabb készüléke, az iPhone 12 a 10-ből 6 pontot szerzett, ami korrekt pontszámnak tekinthető. Az ezt megelőző csúcsmodell, az iPhone 11 viszont csak 4,6-os pontot kapott, ami nem nevezhető jó teljesítménynek.
(kép forrása: unsplash.com)
Az iPhone XR 4,5 pontra értékelték, míg a 2020-as iPhone SE 6,2 pontot kapott, ami kiemelkedőnek tekinthető az Apple-től.
Nem csak telefonok, hanem számítógépek esetében is fontos, hogy mennyire egyszerűen javíthatóak. Az M1-es processzorral felszerelt MacBook Air 6,5-ös értékelést kapott, az ugyancsak M1-es MacBook Pro viszont csak 5,6 pontot szerzett.
Az iFixit volt az előfutár
A MacGeneration szakportálon megjelent cikk tartalma azonban nem tekinthető teljesen új keletű dolognak. Az iFixit nevű internetes oldalon már évek óta jegyzik a telefonok, iPad-ek és egyéb elektronikai eszközök szerelhetőségét.
Érdekes egyébként, hogy az iPhone 11 – ami magától a gyártótól 4,6 pontot kapott a korábban említett listán – az iFixit oldalán 6/10-es értékelést kapott. Nyilvánvaló, hogy más a két rendszer, különböző szempontok alapján osztják ki értékeléseiket.
A francia törvény bevezetése azonban jelentős mérföldkőnek tekinthető, ugyanis itt egy állam hozott kényszerhelyzetbe egy multinacionális vállalatot a fogyasztók védelmének érdekében.
Ezen a webhelyen megtekinthető az össze készülék értékelése.
Mi várható a jövőben?
A törvény ez év január 1-jén lépett érvénybe, ami azt jelenti, hogy idén még nem jár büntetés azon gyártók számára, akik nem mellékelik a szerelhetőségi pontszámot termékeik mellé. 2022-től azonban szankcionálva lesznek az efféle elmaradások.
Mindenképp egy pozitív lépésnek tekinthető ez, hiszen a felhasználók érdekei kaptak nagyobb képviseletet.
Kinek jó ez? A gyártónak vagy nekünk felhasználóknak?
A gyártóknak természetesen ez nem jó, hiszen többletmunkával jár a feltételeknek való megfelelés, ráadásul a francia példát követve egyre több ország fog majd hasonló törvényeket hozni, így a piacon való érvényesülés egyre nehezebbé válik.
A felhasználók viszont örülhetnek.
Számunkra ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy egyre jobb minőségű termékeket fogunk kapni, hiszen a gyártók törekedni fognak a minél jobban és könnyebben szerelhető okoseszközök tervezésére.
A legjobb dolgot hagytam a végére.
(kép forrása: unsplash.com)
Az iparág ökolábnyomának csökkentésében is hatalmas szerepet játszhat. A könnyebben szerelhető telefonok miatt egyre kevesebb mobil kerül majd a szemétdombra, hiszen nem az lesz az első gondolatunk, hogy kidobjuk és veszünk egy újat.
Nagyban hozzájárulhat ez egy élhetőbb fogyasztói kultúra kialakulásához, amelynek létrejöttén sok minden eldőlhet a jövőben.
Te javíttatod a mobilod vagy egy nagyobb meghibásodás esetén egyből újat veszel? Válaszodat írd meg kommentben!