- Az első mobiltelefon-szolgáltatók megalakulása
- Milyen volt az első szerviz Magyarországon?
- Hivatalos szakszervizek megjelenése
- A szakszervizek előnyei:
- 3. Rengeteg tapasztalat a javításban
- Különleges licensszel rendelkező szervizek
- Van esélye a kisebb szervizeknek?
- Mi várható a jövő szervizeitől?
- Milyen szervizbe vidd a telefonod?
A kificamodott térdben, egy begyulladt fogban és egy összetört telefonban van közös pont. Egyszerű, hétköznapi funkciókat nem vagy csak nagyon nehezen tudunk ellátni.
Ha fáj a fogad, vagy baj van a térdeddel, orvoshoz mész.
De hova vidd a telefonod, ha igazán nagy a baj?
Az utóbbi években egyre több profi szakszerviz jelenik meg, de sokan még mindig a sarki GSM-mel azonosítják ezeket is. A különbség pedig óriási, és ebben a cikkben be is mutatjuk, milyen előnyökkel jár az, ha szakszervizbe viszed a telefonod. Mekkora fejlődésen mentek keresztül a telefonszervizek?
Az első mobiltelefon-szolgáltatók megalakulása
Legyen szó bármilyen iparágról, javítani csak azt kell, ami tönkremegy, megsérül, meghibásodik.
Az első telefonszervizek abban az időben jöttek létre, amikor Magyarországon is megjelentek az első mobiltelefonok. (Sőt, talán pontosabb, ha azt mondjuk, akkor, amikor a mobilok értéke ugrásszerűen megnőtt.)
És hogy ez mikor volt?
A mobilkészülékek megjelenése Magyarországon
Már több mint 30 évet kell visszautazni az időben, ha az első magyar mobiltelefon-szolgáltatás után nyomozunk.
Westel Rádiótelefon Kft., amely a Magyar Telekom jogelődjének, a Matávnak és az amerikai US West International-nek a vegyesvállalata volt.
Ezt követte aztán 1994-ben a 900 MHZ-es sávban indított második generációs (2G) GSM szolgáltatás, mely a sokak számára ismerősen csengő Westel 900 nevéhez fűződik.
(kép forrása: hellomonocrome.hu)
Miért volt jó az új GSM rendszer?
A GSM rendszer újdonságai
A korábbi analóg szolgáltatással ellentétben a GSM jobb minőségű beszédhangot, nagyobb hálózati kapacitást, hangpostát és roaming lehetőséget biztosított az ügyfelek számára.
Később ráadásul lehetővé tette a szöveges üzenetek (SMS), majd képüzenetek (MMS) küldését is, ami forradalminak tekinthető.
2005-ben aztán ugyancsak a T-Mobile építette ki először Magyarországon a 3G hálózatot is, amely már videotelefonálást, mobiltelevíziózást és a gyors mobilinternetezést is lehetővé tette.
Egyre több telefon, egyre több probléma
A 90-es években egyre több gyártó kezdett mobiltelefonok gyártásával foglalkozni, így folyamatosan tágult az elérhető telefonok piaca.
Természetesen itthon is óriási volt az érdeklődés a hordozható telefon iránt. 3 héttel az első szolgáltatás elindulását követően már 15 ezer ügyfél használta azt annak ellenére, hogy rendkívül borsos áron lehetett csak csatlakozni.
Szerződéskötéskor 75 ezer forint belépési díjat kellett fizetni, a havidíj pedig több mint 6 ezer forint volt. Természetesen emellett még ott volt a készülékek ára is, amit szintén ki kellett fizetni.
És hogy ez mennyire volt sok pénz?
1990-ben hazánkban a havi átlagbér 13446 Ft volt. Ha ehhez hasonlítjuk mondjuk a belépési díjat, az jól érzékelteti, hogy mennyire is volt ez drága mulatság a mobiltelefon a kezdetekkor.
Az óriási érdeklődés azzal is járt, hogy egyre több probléma adódott a készülékekkel, így az eszközök szervizelésére is egyre nagyobb hangsúly került.
És hol lehetett szervizeltetni a telefonokat?
Milyen volt az első szerviz Magyarországon?
Az első szolgáltatóknál vásárolt készülékek javítása kezdetben a szolgáltató feladatköre volt, azonban a gyorsan növekvő ügyfélszám miatt egyre leterheltebbek lettek.
Igen hamar megtalálták ezt a piaci rést a technika és a javítás iránt érdeklődő laikusok, így megjelentek az első független GSM szervizek.
Ezeknek a szervizeknek a megbízhatósága azonban nem volt megfelelő, de rengeteg felhasználó választotta mégis inkább ezeket, hiszen itt gyorsabban kaptak segítséget, mint a szolgáltatók szerviz pontjainál.
Ráadásul ezek a szervizek sokszor olcsóbban is dolgoztak és érthető módon ez is egy fontos szempont a vásárlók szemszögéből.
De az aluljáróban lévő GSM szerviz és a mobilszolgáltatók között nincs semmi átmenten?
Hivatalos szakszervizek megjelenése
A 2000-es évek végén aztán megjelentek az első okostelefonok, és ez robbanásszerű változást okozott nemcsak a telefonok, de az egész emberiség életében.
Az okostelefon egy rendkívül fontos része lett a jelenkor emberének, a fejlett társadalmakban szinte nélkülözhetetlen eszköz.
Jól mutatja az okostelefonok hatását, hogy rengeteg felhasználó számára olyan mértékben nélkülözhetetlen a telefonja, hogy ma már hallani olyanról is, hogy okostelefon-függőség.
Ezeknek a készülékeknek a szervizelése már sokkal összetettebb és bonyolultabb művelet, mint a régi ,,buta” telefonoké, így mára már egy teljesen önálló iparág az okostelefonok szervizelése.
És hogy miben mások ezek mint a sarki GSM boltok?
A szakszervizek előnyei:
1. Szakképzett szerviztechnikusok
Nagyon nem mindegy, hogy egy meghibásodott telefon milyen kezekbe kerül. Az szakszervizekben ellenőrzött tudású, képzett emberek dolgoznak, akiknek a felvételekor ellenőrzik a műszaki tudását.
Ráadásul folyamatosan továbbképzéseken és tanfolyamokon vesznek részt, hogy bővítsék tudásukat és újabb szervizelési folyamatokat tanuljanak meg.
2. Megfelelő infrastruktúra és eszközök
Ezek a szervizek rendelkeznek minden szükséges eszközzel és diagnosztikai berendezéssel, amivel a legnagyobb biztonságban lehet meghatározni a telefon meghibásodásait.
Emellett pedig az ügyfélkezelés és a dokumentálás tekintetében is megfelelően intézik a javításokat, nem kell a vásárlónak attól tartania, hogy összekeverik a telefonját egy másikkal, vagy bármilyen nem kívánt dolog történjen a készülékkel.
Rendszerint vannak ügyfélkezeléssel foglalkozó munkatársak, akik fogadják az új és régi ügyfeleket, a telefonok javítását pedig a technikusok végzik, így külön van választva a két folyamat.
3. Rengeteg tapasztalat a javításban
Ezek a szervizek ugyanúgy kis üzletként indultak, csak sikerült a megbízható munkának és a fejlesztésnek köszönhetően magasabb szintre jutni.
Évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, így lényegében együtt fejlődtek az okostelefonokkal. Ez a tapasztalat pedig rendkívül fontos, hiszen ez egy pótolhatatlan előny az újonnan indult szervizekkel szemben.
Léteznek olyan szakszervizek, amik már akár 2010-ben is rutinosnak számítottak és a mai napig működnek. Ezek a boltok pedig a telefon javításával kapcsolatban akkora tapasztalatra tettek szert, ami az újabb vállalkozások számára behozhatatlan.
Különleges licensszel rendelkező szervizek
Olyan szervizek is vannak, amik egy bizonys márka vagy gyártó termékeire specializálódtak. Persze nem kizárólag csak Apple vagy Samsung telefon javításával foglalkoznak, de egy-egy márka képezheti a fő profiljukat.
Az egyik legjobb példa erre az Apple által indított IRP (Independent Repair Provider), magyarul a Független javítócégek programja.
Ennek a lényege, hogy a gyártói garancia lejárta után is – amikor az Apple már nem végzi a szervizelést – lehessen gyári alkatrészek és gyári műszerek igénybevételével szervizelni egy Apple iPhone-t.
A programban résztvevő szervizek be tudják szerezni az Apple-től a gyári alkatrészeket, emellett pedig az Apple által is használt eszközöket és diagnosztikai felszereléseket is kapnak, így lényegében ugyanolyan körülmények között tudják javítani az iPhone-okat mint maga az Apple szervizesei.
Ráadásul a szerviztechnikusok is kapnak egy speciális, az Apple által létrehozott képzést, így minden szükséges tudást megkapnak, ami az iPhone-ok javításához szükséges.
Van esélye a kisebb szervizeknek?
Bár egy új telefonszerviz indítása jó ötletnek tűnhet, érdemes azzal tisztában lenni, hogy a piac – a nagy szervizeknek és a milliónyi kis aluljárós üzletnek köszönhetően – rendkívül telített.
Abban az esetben azonban, ha valami egészen új, forradalmi ötletet is tartalmaz az elképzelésed, akkor sikereket is el lehet érni.
Ha azonban semmi kivételes vagy teljesen új szolgáltatást nem tudsz nyújtani, akkor nem a legjobb ötlet új telefonszervizt nyitni.
Mi várható a jövő szervizeitől?
2021-ben a szakszervizek már olyan szintre fejlődtek, hogy lényegében nincs megoldhatatlan probléma a számukra.
A meghibásodott vagy sérült készülék minden hardveres és szoftveres problémáját orvosolni lehet, és a korábban említett IRP programhoz hasonló kezdeményezések csak további lehetőségek kiaknázásához vezetnek.
A gyártók belátták, hogy érdemes a garancia lejárta utáni szervizelés megkönnyítése, hiszen egy sokáig működő készülék nem csak az azt javító szerviznek a hírnevét öregbíti, hanem a gyártóval kapcsolatban is pozitív érzelmek kialakulását okozhatja.
A szervizek jövőjét még a strapabíró telefonok egyre nagyobb térnyerése sem veszélyezteti. Ezek a készülékek ugyanis még mindig rendkívül drágák, és ezáltal nem fenyeget az a veszély, hogy mindenki ilyen telefont fog vásárolni.
Amíg tehát készülnek olyan telefonok, amelyek egy leejtés vagy beázás következtében meg tudnak sérülni, addig a telefonszervizek jövője is biztosítva van.
(kép forrása: techradar.com)
Milyen szervizbe vidd a telefonod?
A cikk elején már említettem, hogy rengeteg telefonszerviz áll a vásárlók rendelkezésére.
Hogy mi alapján tudod kiválasztani a számodra megfelelőt?
Érdemes szem előtt tartani azokat a dolgokat, amik számodra igazán fontosak.
- Mennyi pénzt tudsz a javításra költeni?
- Mennyire fontos számodra a megbízhatóság?
- Eredeti alkatrész beépítése fontos neked, vagy jó az utángyártott is?
- Tudod akár hetekig is nélkülözni a telefonodat?
Ha ezeket a kérdéseket felteszed magadnak, akkor könnyebben meg tudod határozni, hogy milyen szervizbe vidd javítani a telefont. Igazából 3 lehetőség közül választhatsz:
- Mobilszolgáltató által üzemeltetett szervizek
- Szakszervizek
- GSM üzletek
Van még egy lehetőség, mégpedig az, hogy fogod magad, megrendeled a szükséges alkatrészeket és otthon magad megjavítod a mobilod.
És hogy ez mennyire jó ötlet?
Semennyire. A házi telefonszerelés rengeteg buktatót rejt magában, nem hiába végeznek el a szakszervízben dolgozó technikusok mindenféle technikusi és elektrotechnikusi képzéseket.
Ebben a cikkben részletesen leírtuk, miért nem éri meg otthon belekezdeni a meghibásodott telefonod javításába.
Említettem már, hogy a Smart Clinic is része az Apple IRP programjának? Ha gondod akad az iPhone-oddal vagy bármilyen egyéb Apple termékkel, látogass el hozzánk személyesen vagy keress fel minket telefonon, kollégáink mindenben a segítségedre lesznek. Ha pedig tetszett a cikk, lájkold és oszd meg, hogy másokhoz is eljusson.