... 2,8 millió forint ment el egy Macbook Pro javítására, mert elfelejtették visszaállítani a fényerőt” címmel jelent meg egy cikk a napokban a HVG Tech rovatán.
A cím azt sejteti, hogy valami egészen bagatell hiba miatt nem kevés pénz forgott meg az Apple egy meglehetősen magas szinten beárazott notebookjával kapcsolatosan.
Egészen pontosan egy a napokban megjelent HVG cikk szerint egy Greg Benz nevű úriember - aki fotószerkesztéshez vásárolta a Macbook Pro-t - azzal szembesült, hogy a számítógépe kijelzője egy beüzemelés alkalmával nem kapcsolt be úgy, hogy közben egy minimális ventillátor hangot hallatott.
Mit tudunk első körben?
Az eset leírása tartalmazza, hogy az új, 2016-tól gyártott Macbook-ok a bejelentkezési képernyőn még nem teszik aktívvá a Touchbart (ami önmagában meglehetősen érdekesen hangzik), így az eset elszenvedője, illetve a hivatalos Apple szervizben dolgozó kollégák a fényerő szabályozó funkció elérése híján a legkevésbé sem gondoltak arra, hogy a képernyő sötét állapotának megváltoztatása viszonylag egyszerűen orvosolható lenne.
Ezen dolgok tudatában számunkra már nem volt egyértelmű a dolog, hogy mi, hol sántít. Utánajártunk és megnéztük, hogy valós lehet-e a történet és ha igen, akkor miért nem tudhatta a laptop tulajdonosa ezt otthon orvosolni, illetve, hogy hol hibázhattak a szervizesek.
Hogy indult a folyamat?
Az úriember a fentebb vázolt probléma felmerülése után, géppel a kezében elbattyogott a szakszervizbe. Ott egy rövidebb nyomogatást és párbeszédet követően, az illetékes kolléga, aki felvette a hibajegyet, úgy találta (mivel valószínűleg nem találkozott még ezzel a jelenséggel), hogy alaplap vagy kijelző hiba lehet a háttérben, így továbbította azt.
Feltehetőleg a delikvens szervizes kolléga, aki megkaparintotta a laptopot,számára ez a hibajelenség szintén új lehetett. Nem tétovázva, a kijelző állapotát felmérve és azt jónak találva rögvest alaplapot cserélt a Macbook-ban, majd visszaküldte a számítógépet az átadó szerviznek.
Fontos tudni, hogy a 2016-tól gyártott Macbook Pro modellekben minden az alaplapra van integrálva, így amikor ezen részét kicserélték a gépnek, akkor gyakorlatilag minden egyes eleme leváltásra került a kijelző, a készülékház, a Trackpad és a billentyűzet kivételével.
Ebből eredően az SSD, azaz a háttértár is, amin a rendszer volt, szintén 0 km-es lett.
Rövid ideig a gép működött is a cserét követően, majd ismételten fellépett a korábban már említett hibajelenség, fejtörést okozva ezzel mind a tulajdonosnak, mind a szervizeseknek. A szakértők nem nagyon rágódva a kialakult helyzeten, jobbnak látták kicserélni a komplett Macbookot, bízva abban, hogy ez véglegesen megoldja a problémát.
Ezt követően mi történt?
A címből lehet következtetni arra, hogy nem meglepő módon, az új gép is rövid idő elteltével ugyanerre a hibára futott.
Honnan ered a hiba?
Nem is kerülgetem tovább a forró erőlevest és elárulom, hogy mint utólagosan kiderült, az egészet, egy Apple által nem támogatott harmadik féltől származó szoftver okozta.
Sajnos magáról a szoftverről senki nem ír, hogy ez egy fényerő-szabályozó kiegészítő alkalmazás lett volna, vagy valami fotós program. Az egészen biztos, hogy rendszergazdai jogosultságot biztosítva ennek az ismeretlen appnak nem szabadott volna, ugyanis belenyúlt a rendszerszintű működésbe, ami ehhez a hibához vezetett.
Ami még fontos a történetben, hogy ez a program vélhetően nem csak a kijelző beállításokat, hanem a Touchbar működését is befolyásolhatta, ugyanis, ha megnézitek akárcsak az itt megtalálható Macbook Pro-t 0:50-nél, a bejelentkezési képernyő alatt is aktív ez a kezelőfelület.
Ezt a szoftvert valószínűsíthetően a tulajdonos újra meg újra feltelepítette a teljesen új háttértárra, ezért tudott átmenetileg működni a gép. Persze az is lehet, hogy egy korábbi biztonsági mentést installált fel, ami tartalmazta a 3. féltől származó, bajt okozó programot.
Hol hibázhattak a hivatalos Apple szervizben?
Ahhoz, hogy megmagyarázhassuk, hogy a szerviz miért úgy cselekedett, ahogy, ahhoz egy pillanatra repüljünk vissza 2018-ba, amikor is az Apple világra hozta a frissített Touchbarral megáldott laptopját. Ebben a modellben debütált egy, az ebben a megtörtént szituációban nagy szerepet játszó Ko-processzor, a T2-es chip, ami a Touch ID, illetve a számítógépes tartalmak 256 bites kódolásáért felelős.
Tapasztalt Macbook tulajok már szembesülhettek vele, hogy Mac-ek esetében, ha valami audio vagy grafikus probléma lép fel (nincs hang, kép, stb.), akkor a legegyszerűbb módja annak, hogy ezeket orvosoljuk az az NV-RAM vagy P-RAM visszaállítása.
Ha ezt meglépjük, akkor az eredeti fényerő, hangerő és egyéb funkciók alapbeállításai lépnek érvénybe.
Azonban! Ha valaki a 2018-as Macbook Pro-val rendelkezik, amiben már megtalálható ez a T2-es chip és aktív, bekapcsolt állapotban van, annak az NV vagy P-RAM visszaállítása le van tiltva egészen addig, amíg nem deaktiválják azt.
Ahhoz, hogy ezt ki lehessen kapcsolni, be kell jelentkezni a felhasználói felületre, amit nem tudtak kivitelezni a szervizesek. Ezt azonban a szervizesek nem tudták kivitelezni a sötét képernyőnek köszönhetően, így nem tudták végrehajtani a fentebb említett NV vagy P-RAM visszaállítását.
Felvetődhet a kérdés bennetek, hogy miért nem restore-olták le a gépet. Az nem oldotta volna meg?
Az a helyzet, hogy ez a bizonyos szoftver, az ottani kijelző beállításokat is módosította.
Ugyan ott már előfordulhat (ez nem derül ki se a cikkből, se a blogbejegyzésből), hogy működött a Touchbar, de felteszem az - előző tapasztalatok és tesztek után - már fel sem vetődött a szervizesekben, hogy néhány gombnyomással orvosolható lenne a probléma már ott is - ugyanis ezen eset kivételével, ha belépünk a Recovery menübe, szinte mindig alapállapotba helyezi magát a képernyő.
A világ legegyszerűbb szerviz folyamata lehetett volna...
A probléma végül úgy oldódott meg, hogy a belépési felületen az újabb eset kivizsgálását végző kolléga megvilágította a képernyőt, majd azt látta, hogy középtájt megtalálható az az aprócska bejelentkező ikon, ami alá beírva a jelszót már léphetünk is be a fiókunkba.
Tehát beírva a jelszót és egy entert nyomva már fel is jött a Touchbar, amit már csak néhány gombnyomás követett és már üzemképes is lett a Macbook.
Mi a Smart Clinic véleménye a helyzetről?
Ezen eset hallatán a kollégáink egyből felvetették, hogy nem értik, miért nem kötött rá a szervizes kolléga USB-C-n vagy egy ilyen átalakítón keresztül egy megfelelő külső billentyűzetet, amivel egyből ellenőrizni lehetett volna Touchbar nélkül is a kijelző működését.
Az, mint korábban említettem nem derül ki az úriember bejegyzéséből, hogy melyik alkalmazást telepítette fel, ami ilyen problémákat okozhatott a rendszerben. Szóval nem tudunk benneteket óva inteni az adott szoftvertől, de ha valaha ilyet tapasztaltok, akkor most már tudjátok, hogy ez lehet a háttérbe. Így a jelszavatok beírásával, majd azt követően az enter leütésével, már meg is kapjátok, minden, a fényerő visszaállításhoz szükséges funkciót.
Amit mi itt javasolni tudunk, hogy ajánlatos mindig legális forrásból származó szoftvereket telepíteni, amiket az Apple is elismer, mert azok futnak a legbiztonságosabban és legstabilabban.
Ha mégis olyan szoftvert telepítenétek, aminek nem ismeritek a hátterét, akkor előtte érdemes a neten körbe nézni, hogy vannak e hibatapasztalatok az adott applikációval kapcsolatosan, nehogy ti is egy ehhez hasonló helyzetben találjátok magatok.
Ha bármilyen problémába ütközöl, amit nem tudsz megoldani, akkor fordulj gyakorlott kollegáinkhoz, akik több száz Macbook szervizelésén vannak túl. Foglalj hozzánk időpontot vagy próbáld ki a szerviz futár szolgáltatásunk, ezzel is időt spórolva.