Kedves Ügyfeleink! Szervizünk 2024.12.20. és 2025.01.02. között zárva tart! Nyitás: 2025.01.03-án. (X)
A képernyőn megjelenő folyamatjelző sáv, ami azt jelzi, hogy a mobilinternet lassú vagy egyáltalán nem is működik, az egyik legfrusztrálóbb dolog, ami az okostelefonok esetén szóba jöhet.
Ebben a cikkben összeszedtük a mobilnet lelassulásának lehetséges okait, illetve hoztunk pár tippet is, ami megoldhatja ezt a problémát.
Ha gyakran tapasztalod a mobilnet lassúságát a telefonon, akkor ezt a cikket mindenképp olvasd el.
Az 1G-től az 5G-ig, avagy egy kis mobilnet történelem
A CSD volt a mobilinternet első adatátviteli technológiája, melyet szokás 1G-nek is nevezni. Mint a régi otthoni betárcsázós internet esetében, úgy itt is egy telefonszámot kellett tárcsázni a használatához. Az adatátviteli sebesség 9,6 kbit/s volt.
Ezt követte a csomagkapcsolt GPRS technológia, azaz a 2G. A digitális hálózatokban az adatátvitel egyik módja az átküldendő adat kisebb csomagokra bontása és azok továbbítása, ezek a csomagkapcsolt hálózatok. Ezeknél a hálózatoknál az adatátviteli sebesség 53 kbit/s.
A 3G, azaz a harmadik generációs mobilhálózat óriási ugrás volt, hiszen a mobilinternet-elérhetőség mellett már a videóhívást is lehetővé tette. A névleges adatátviteli sebesség itt 384 kbit/s.
A HSDPA (14,4 Mbit/s) és HSDPA+ ( max. 21 Mbit/s) a 3G-nél jóval fejlettebb és erősebb hálózatok, amelyek még ma is széles körben elterjedtek városokban és nagyobb falvakban is. Jellemzően ezekre a hálózatokra csatlakozik fel minden okostelefon, ha az adott régióban nincs 4G lefedettség.
A 4G (LTE) hálózatokat – melyek Magyarországon 2011 óta elérhetőek – nagy adatátviteli sebesség, nagy kapacitás és a nyílt internetes szabványok használata jellemzi. A maximális sebesség itt akár 300 Mbit/s is lehet.
A legújabb, 5G névre hallgató mobilhálózat elsőként 2019 áprilisában Dél-Koreában kezdte meg a működését. 2020 áprilisáig 40 országban összesen 70 szolgáltató által váltak elérhetővé az 5G mobiltelefon-szolgáltatások. Budapest teljes területén és környékén 2020 februárjában vált elérhetővé az 5G hálózat.
(kép forrása: samsung.com)
Ezekre a hálózatokra minden eddiginél stabilabb szolgáltatás jellemző, és a lényege nem is a kiugró gyorsaságban rejlik – bár több tízezer felhasználó számára is több tíz Mbit/s adatforgalmat biztosít – hanem a terhelhetőségében és az energiahatékonyságban.
Így alakult ki tehát a mai szuper gyorsaságú mobilinternet, amelyhez már teljesen hozzászoktunk, és ha nem áll a rendelkezésünkre, az roppant kellemetlen tud lenni.
De mi lehet az oka a lassúságnak?
A lassú mobilinternet lehetséges okai
A lassú mobilinternetnek számos oka lehet, és az is előfordulhat, hogy egyszerre több probléma is fennáll, így érdemes az alábbi lehetőségeket sorban leellenőrizni, ha problémád akad a mobilnet gyorsaságával.
Az alábbiakban végigmegyünk az összes olyan problémán, ami okozhatja a mobilnet lassulását és mindegyikre megpróbálunk megoldást is kínálni.
1. Túl sok alkalmazás használja a mobilnetet
Az egyik legalapvetőbb probléma az szokott lenni, amikor túl sok olyan alkalmazás illetve funkció fut a telefonon, amely mobilnetet használ. A túlterhelés eltömíti a hálózati sávszélességet és csökkenti a kapcsolat sebességét.
Ha egyszerre frissíted például az applikációkat, közben mondjuk a Netflixen nézel filmet és chatelés közben már fennakadást észlelsz, akkor ne lepődj meg, hiszen ezek a folyamatok már bőven leterhelhetik a sávszélességet.
Ebben az esetben természetesen néhány folyamat leállítása segíthet a problémán. A letöltés általában nagy mennyiségű adatforgalmat vesz igénybe, így letöltés közben nem ajánlott filmet nézni, hiszen így lassabb lesz a letöltés is, illetve a film is akadozhat.
(kép forrása: goaugment.io)
2. Gyenge térerő miatt lassú az mobilinternet
Az adatátviteli sebesség nagyban függ a szolgáltató adott helyen kiépített hálózatának a minőségétől illetve a hálózati lefedettségtől.
A készülék kijelzőjén – ha be van állítva, bár ez általában alaphelyzetben látszik – megjelenik, hogy mennyi térerő van az adott helyen. Minél több sávot látsz, annál jobb a térerő. Ha egyetlen sáv sincs, akkor értelemszerűen azon a környéken nincs lefedettség, így nem is lesz internetkapcsolat, sőt még a telefonálás is nehézkes lehet.
Ilyenkor érdemes megkérdezni a körülöttünk lévő emberektől, hogy nekik is akadnak-e hasonló problémáik. Ha azonos szolgáltatónál vannak és náluk sincs adatforgalom, akkor minden bizonnyal a szolgáltató lefedettsége miatt nincs internet.
Ha azonban a többieknek van adatforgalma, akkor mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval, hiszen előfordulhat, hogy a készülékkel van a probléma.
3. Régi SIM-kártyát használsz
Bármilyen új készülékről is legyen szó, egy elavult vagy régi SIM-kártya okozhatja a lassú hálózati tevékenységet. Az újabb kártyák úgy vannak kialakítva, hogy támogassák a legújabb technológiákat, így gyorsabb internetkapcsolat biztosítására is képesek.
Sokan használnak akár 8-10 éves, vagy még régebbi kártyát, amely még a 3G hálózat fénykorában lett vásárolva.
Ezek a SIM-kártyák nem képesek akkora adatátviteli sebesség biztosítására, mint a 4G kártyák, így ez is okozhatja a lassúságot.
Ha a te SIM-kártyád is egy régi darab, és tapasztalsz lassúságot a mobilinternet használata közben, akkor mindenképp keresd fel a mobilszolgáltatót, és kérj tőlük egy korszerűbb, új SIM-kártyát. Ezt általában ingyen szokták biztosítani az ügyfelek számára.
(kép forrása: unsplash.com)
4. Nem a legjobb típusú hálózatra csatlakozik a telefon
Az okostelefonok alapértelmezetten a legjobb elérhető hálózatot használják, visszafelé kompatibilisek a régebbi hálózat típusokkal. Ez azt jelenti, hogy egy 5G hálózat kezelésére képes telefon – ha nem tud az 5G-re csatlakozni – akkor a 4G hálózatot fogja használni. Ha arra se tud kapcsolódni, akkor 3G-t használ.
Előfordulhat azonban, hogy a készülék nem ugrik vissza a jobb hálózatra, és emiatt lesz lassabb az mobilinternet.
Érdemes ilyenkor ellenőrizni a Beállításokban, hogy miképpen van beállítva a hálózatkeresés.
Legjobb hálózat beállítása Android rendszerben
- Menj a Beállítások menübe
- Válaszd a Hálózat és internet menüpontot
- Majd Mobilhálózat lehetőséget
- Menj az Előnyben részesített hálózat típus menüre és győződj meg arról, hogy az Ajánlott lehetőség van kiválasztva.
Legjobb hálózat beállítása iOS-ben
- Menj a Beállítások menübe
- Válaszd a Mobilhálózat menüpontot
- Válaszd a Mobiladat-lehetőségek menüpontot.
- A Hang és adat menüpontban válaszd a legjobb hálózati típust.
5. Használsz VPN-t?
A virtuális magánhálózat (VPN) kiválóan alkalmas a földrajzi korlátozások megkerülésére, az online adatvédelemre és arra, hogy biztonságosan internetezz.
Ezek a magánhálózatok a vírusírtókhoz hasonlóan különböző fejlesztőktől vásárolhatóak meg, fel kell telepíteni a készülékre és így lehet létrehozni privát hálózatokat.
A VPN-ek használatának legnagyobb hátránya azonban az, hogy gyakran lelassítják a hálózat sebességét.
Ha lelassul a mobilinternet – és használsz VPN-t – akkor érdemes lehet lecsatlakoztatni azt, és megnézni, hogy így felgyorsul-e az internet. Ha igen, akkor célszerű egy másik VPN szolgáltatásra előfizetni, talán az nem gyakorol káros hatást az adatforgalomra.
(kép forrása: unsplash.com)
6. Túl sok alkalmazás fut a háttérben
Számos olyan alkalmazás van, amit bár nem használunk folyamatosan, mégis a háttérben internetet használ, így folyamatosan terheli az adatforgalmat a készüléken.
Ennek az egyik negatívuma az, hogy olyan applikáció használja el a véges mennyiségű mobilnetet, amit valójában nem is használsz.
Ami azonban még kellemetlenebbé teszi a dolgot, hogy ezek miatt az alkalmazások miatt nem jut elég adatforgalom olyan applikációk gyors működésére, amit aktívan használsz és valóban szükséged van rá.
Ilyen esetekben érdemes ellenőrizni, hogy milyen alkalmazások használják a mobilnetet.
Android rendszer esetében a következő útvonalon tudod ezt megnézni: Beállítások -> Hálózat és internet -> Mobilhálózat -> Alkalmazás-adathasználat. Itt megtudod vizsgálni, mely alkalmazás mennyi adatforgalmat használt el. A ritkán vagy egyáltalán nem használt alkalmazások számára érdemes kikapcsolni az adathasználatot, hiszen feleslegesen égetik el a mobilnetet.
iOS rendszernél az útvonal a következő: Beállítások -> Mobilhálózat -> itt görgess le és ott lesz az összes telepített applikáció, alatta az elhasznált adatmennyiséggel. Itt egyesével ki tudod kapcsolni az alkalmazások adathasználatát.
7. Hálózati torlódás miatt is lassulhat a mobilinternet
Biztosan te is tapasztalátál már olyat, hogy egy Wi-Fi hálózatra túl sokan csatlakoznak fel és ezért lelassul vagy akár teljesen leáll az adatforgalom.
Ez természetesen hasonlóképpen alakulhat egy mobilinternet-hálózaton is. Persze a szolgáltatók rendkívül nagy kapacitású tornyokkal rendelkeznek, de előfordulhat az, hogy csúcsidőben – például a kora esti órákban – annyian használják a mobilnetet, hogy a sávszélesség drasztikusan lecsökken.
Ez igen ritkán szokott előfordulni, és lényegében semmit nem tudsz ellene tenni. Maximum annyit, hogy jelzed a szolgáltató felé, de ez nagyjából felesleges, mivel ők minden bizonnyal tisztában vannak a problémával, hiszen folyamatosan figyelik a hálózatok állapotát és minden bizonnyal már dolgoznak a megoldáson.
(kép forrása: mentalfloss.com)
8. Mit jelent a hálózati prioritások megszüntetése?
Egyes szolgáltatók szabványos és prémium adatcsomagokat is kínálnak. Ez azt jelenti, hogy egyes csomagjaik magasabb minőségű hozzáférést tesznek lehetővé.
Az előző pontban említett hálózati torlódás esetén pedig az prémium szolgáltatás előfizetői előnyt élveznek, így a szolgáltató a normál vagy alapcsomag előfizetőitől ,,vesz el” adatforgalmat, hogy a prémium ügyfelek tudják a problémák ellenére is használni az adatforgalmukat.
Ez egy igen elterjedt protokoll, amit minden szolgáltató haszálhat. A szerződés megkötésekor érdemes erre rákérdezni, és ennek meglétének tudatában megkötni a szerződést.
A priorizálás azonban megszűnik, amint a hálózati torlódás is megszűnik. Ilyenkor a kapcsolat sebessége minden felhasználó számára visszaáll a normál értékre.
(kép forrása: upphone.com)
9. Elfogyott a mobilinternet
A szolgáltató abban az esetben is lecsökkenti az internet sebességét, ha az előfizető ,,elfogyasztotta a havi keretet”. Ez gyakran előfordulhat alacsony adatmennyiséget tartalmazó előfizetések esetén.
Ebben az esetben vásárolhatsz további adatmennyiséget, bár ezeket az ajánlatokat elég borsos áron szokták kínálni a szolgáltatók. 3-5 GB adatmennyiségért akár 5000 Ft-ot is elkérhetnek, így csak akkor érdemes ilyet vásárolni, ha tényleg nagyon fontos számodra, hogy legyen interneted.
Ha rendszeresen, akár minden hónapban ebbe a problémába ütközöl, akkor jobban megéri egy magasabb csomagba vinni az előfizetésedet, hiszen azzal nagyobb adatforgalmat is kapsz, és elkerülheted azt, hogy folyamatosan ilyen egyszeri internetcsomagot kelljen vásárolnod.
10. Hálózati konfigurációs problémák
Az is lehet a mobilinternet lassulásának az oka, ha a telefonon nincsenek megfelelően konfigurálva a hálózati beállítások.
Emellett egyes alkalmazások is módosíthatják a hálózati beállításokat. Ilyenek lehetnek például a korábban említett VPN hálózatokat működtető alkalmazások.
Erre a problémára megoldást jelenthet az, ha az összes hálózathoz kapcsolódó beállítást alaphelyzetbe állítod.
Hálózati beállítások alaphelyzetbe állítása Android esetén
- Menj a Beállításokba
- Válaszd a Rendszer, majd a Speciális menüpontot
- Menj a Visszaállítási lehetőségek menübe
- Válaszd a Wi-Fi, mobil és Bluetooth visszaállítása lehetőséget
Hálózati beállítások alaphelyzetbe állítása iPhone esetén
- Menj a Beállításokba
- Válaszd az Általános menüpontot
- Görgess le sé válaszd az iPhone átvitele vagy alaphelyzetbe állítás lehetőséget
- A felugró lehetőségek közül válaszd a Hálózati beállítások alaphelyzetbe állítása lehetőséget
11. Mindig telepítsd a legfrissebb operációs rendszer verziót
Sokan megfeledkeznek az operációs rendszer frissítéséről, pedig számos problémát okozhat egy lejárt verzió, többek között a mobilinternet lassulását.
Ha az eddigi lehetőségeken végigmentél, és továbbra is lassú a mobilinternet, akkor ellenőrizd, hogy nincs-e elérhető frissebb verzió a telefonod operációs rendszeréhez. Ha van, mindenképpen telepítsd azt, vagy bízd rá egy szakértői kézre a szoftverfrissítést.
(kép forrása: digitalsecurityworld.com)
És ha egyik módszer sem segít?
Ha a cikkben leírt módszerek egyike sem hozott eredményt, akkor nagy valószínűséggel a készülék valamelyik alkatrészével van a probléma.
Mi ilyenkor a teendő?
Érdemes lehet szervizbe vinni a telefonod, hátha egy alkatrész cserélésével megoldható a probléma. A Smart Clinic-től e-mailben is kérhetsz árajánlatot, ahol leírhatod a problémát és megadhatod a személyes elérhetőségeidet illetve a telefon típusát is.
Ha Budapesten élsz, akkor érdemes lehet személyesen bejönnöd, hiszen így a leggyorsabb. Ebben az esetben foglalj hozzánk időpontot, hogy ne kelljen várnod a sorodra.
Ha pedig vidéken laksz, akkor a szervizfutár szolgáltatásunkat ajánlom, hiszen így otthonodba is elmegyünk a készülékért, majd a a javítás után el is juttatjuk azt hozzád.
Te szoktál egyszeri mobilnetet vásárolni, amikor elfogy a havi adatforgalmad? Vagy amikor ilyet tapasztaltál, egyből nagyobb csomagra váltottál? Válaszodat nyugodtan írd meg kommentben. Ha pedig tetszett a cikk, nyomj egy lájkot és mindenképpen oszdmeg, hogy másokhoz is eljusson!