Mitől kell igazán félned Halloweentől egészen Újévig?

Feltehetőleg Téged nem lehet megijeszteni különféle fantázialények masírozásával. Van azonban valami, aminek figyelmen kívül hagyása akár az életedbe is kerülhet. A jelenség nem csupán a téli napforduló alkalmával észlelhető, de ekkor kezdődik az az időszak, amely során a legveszélyesebb lehet.
Mitől kell igazán félned Halloweentől egészen Újévig?

Mit is ünneplünk Halloweenkor?

Bár itthon nem "őshonos" ünnep a kelta hagyományok alapján kialakult, október 31. éjszakáján tartott Halloween, 2015-ben mégis népszerűségi rekordot döntött az esemény. Ez az érdeklődés pedig idén valószínűleg tovább növekszik majd. A ceremónia eredetileg a boszorkányok, kísértetek és különféle démonok ünnepe volt - ma már leginkább a cukoré és egyéb édességeké.

A kereszténység elterjedésének idején az őskeresztény szokásokat a pogány ünnepekhez igazították, ahelyett, hogy betiltották volna azokat. Így növelve a keresztény egyház népszerűségét. Így vált az egykori kelta halottkultuszhoz kapcsolódó téli napforduló ceremóniához hasonló ünnepé a mindenszentek napja.

Hogyan ünnepelnek Halloweent?

Az USA-ban Halloweenkor a gyerekek bejárják a környéket, bekopognak az ajtókon és "Trick or Treat" (itthon leginkább: "Csokit vagy csínyt!", "Csokit vagy csalunk!", esetleg "Adsz vagy kapsz!") mondatok kíséretében édességet követelnek a házban lakóktól. Ez a szokás egyébként igencsak hasonlít a magyar betlehemezéshez. Emellett szintén népszerű szokás a házilag kifaragott töklámpások (Jack-o'-lantern) házak elé helyezése, ez ugyanis elűzi a rossz szellemeket.

A Halloween Európában hosszú évekkel ezelőtt komoly hanyatlásnak indult, napjainkban azonban - feltehetőleg az amerikai ponyvakultúra, a tematikus filmek és képregények hatására - reneszánszát éli. Ennek köszönhetően manapság Magyarországon is egyre népszerűbb az ünnep, számos háztartásban bukkannak fel az ötletes faragott töklámpások és néhányan tematikus bulikat is rendeznek, ijesztő dekorációkkal, rettenetes halloweeni menükkel és ellenállhatatlan édességekkel.

67521555fce0bb0ec3c8a85ca7c2d77e

(Ne félj a mérlegtől! - Tényleg ne?)

Vannak a Halloweennek valós veszélyei is!

Mindamellett, hogy feltehetőleg Te is tisztában vagy azzal, hogy élőholtak, szellemek és egyéb rémséges lények október 31-én sem portyáznak szerte-szét a városban, van egy dolog, amitől valóban van okod rettegni. Mégpedig az ünnepek alkalmával egyre inkább fenyegetővé váló elhízás és cukorbetegség.

Az elhízás oka általában egyszerű. Ha több energiamennyiséget tartalmazó táplálékot viszel be a szervezetedbe, mint amennyit az adott életviteled energiaszükséglete megkíván, a felesleges tápanyagot a tested zsír formájában elraktározza. Az elhízás szövődménye lehet a vércukor-, zsír - és húgysavháztartási rendellenességek, a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a trombózis kialakulásának veszélyét.

A modern (stresszes) életforma, a helytelen táplálkozás, a mozgásszegénység és az ezekkel járó elhízás már önmagában is komoly mértékben növeli a 2-es típusú "szerzett" diabétesz kialakulásának esélyét, az ünnepek során radikálisan megnövekedett cukor- és szénhidrátbevitel azonban ezt még jobban erősíti. A cukorbetegség esetlegesen kialakuló szövődményei lehetnek a szív- és érrendszeri betegségek mellett, a stroke, az infarktus, a különböző vesebetegségek, a vakság és a férfiaknál az impotencia. Az év utolsó két hónapja ilyen tekintetben egy súlyos rizikófaktor, hiszen a nassolás még inkább kedvez a cukorbetegség kialakulásának.

Különösen érdekes továbbá, hogy az étkezési vércukorcsúcsok valójában nem is diagnosztizálhatók a reggeli éhgyomori vércukorszintmérés alapján. Ehelyett egy úgynevezett orális glükóztolerancia teszt (OGTT) lenne az ideális. Ez 75g glükóz elfogyasztását követően egy kétórás vércukorszint-ellenőrzést jelent. A 2-es típusú cukorbetegség ráadásul sok esetben tünetmentes, így viszonylag gyakori, hogy a diagnózis csupán a betegség kialakulását követő 1-2 évben születik meg.

Nyugodj meg és előzd meg a bajt!

A testsúly normalizálása hosszú folyamat, amelyhez a legtöbb esetben szakember segítsége is szükséges. A személyre szabott diéta kidolgozása még csak az első lépés, ennek betartása és folyamatos ellenőrzése azonban már emberpróbáló feladat. Ebben okostelefonod és az azon található egészségügyi applikációk is segítenek, valamint kérheted a közvetlen környezetedben élők segítségét és támogatását is, egy ilyen életmód kialakítása és betartása komoly stresszt jelenthet, amely szintén további betegségek kialakulását eredményezheti.

Az eredményes fogyás érdekében továbbá érdemes lehet beszerezned egy okostelefonnal szinkronizálható testanalizáló okosmérleget, hogy a diéta során ellenőrizendő mérési adatok a lehető legpontosabbak legyenek. Nem utolsó szempont továbbá, hogy az egészségügyi kiegészítővel mért adatokat egyetlen mozdulattal továbbíthatod okostelefonod adattárába, így nem kell füzetben vagy bonyolult excel táblákban vezetned mérési eredményeid. Orvosodnak a készülékedről is beolvashatod az adatokat, esetleg akár egyetlen gombnyomással meg is oszthatod őket.

A cukorbetegség kezelése is sokban hasonlít a fent leírtakhoz. Jól kezelve ugyanis a diabétesz szövődményeinek kialakulási esélyei jelentősen csökkenthetők. Mérsékelt fogyással (kb. 6-8 kg felesleg leadása), illetve folyamatos vércukorszint-ellenőrzéssel kialakíthatók a problémamentes mindennapok.

ihealthconnectedbodyanalysisscalebanner_5696232f6c18c

A rendszeres mérések tehát a diabétesz kezelésének is alapvető szükségletei, így egy megbízható okos vércukorszintmérő komoly hasznodra válhat. Az eszközzel mért adatok - a testanalizáló mérleghez hasonlóan - egyszerű módon átvihetők okoskészüléked adattárába, így biztonságos helyen tárolhatod, ráadásul a nap bármely percében elő is hívhatod ezeket.

Mozogj az egészségedért!

Egy dologban minden egészségügyi szakember egyetért. A rendszeres, aktív mozgás elengedhetetlen feltétele az egészséges életmódnak. Napi 30 perc mozgással számos betegséget és egészségügyi problémát megelőzhetsz. Tévedsz, ha azt gondolod, ebben nem nyújt segítséget a telefonod.

Mindamellett, hogy a legtöbb okoskészülék már automatikusan méri a napod során megtett lépéseid és az ezáltal elégetett kalóriák számát, séta, futás és biciklizés közben különböző applikációk segítségével teljesítménymérést is végezhetsz. Ahhoz pedig, hogy ilyenkor ne zavarjon a kezedben szorongatott készülék, csupán egy egyszerű okostelefont karpántra van szükséged.

Az ünnepek tehát nem kifogásként szolgálnak a nassolásra és a mozgás hanyagolására, mint ahogyan azt az évek során megszokhattad, hanem éppen ellenkezőleg, ilyenkor kell igazán komolyan venned a testmozgást és az egészséges étrendet. Ha pedig mindehhez csak az egyébként is folyamatosan a kezedben lévő okostelefonodat és néhány azonnal beszerezhető és gyorsan szinkronizálható kiegészítőt kell használnod, miért haboznál?

Minden nap egy alma, az orvost távol tartja – 10 iOS kiegészítő az egészséged megőrzésének érdekében Minden nap egy alma, az orvost távol tartja – 10 iOS kiegészítő az egészséged megőrzésének érdekében
2016. június 10.
Habár egész egyszerűnek tűnnek azok az egészségügyi tippek, amiket manapság hall az ember, mégis, a gyakorlatba átvinni őket valamiért igencsak nehéz feladat tud lenni. DE, itt jön az iPhone a képbe!.
Így lehetsz egészségtudatos az iPhone-od segítségével Így lehetsz egészségtudatos az iPhone-od segítségével
2016. október 18.
A gyári Health alkalmazás remekül látja el az egészséged nyilvántartására vonatkozó feladatokat. Az iPhone-od beépített szenzorai segítségével, valamint a külső kiegészítőknek köszönhetően, a telefonod pontos adatokat képes szolgáltatni az egészségügyi állapotoddal kapcsolatban.
Hogy tudsz okosan fogat mosni? Hogy tudsz okosan fogat mosni?
2016. november 8.
Minél tovább kutatunk az interneten, annál inkább szembesülünk azzal a ténnyel, hogy az okoseszközök a lakásunk és az életünk szinte minden pontjára beférkőztek már. A naponta elvégzendő tevékenységeinkhez már mind-mind be tudunk szerezni olyan eszközt, ami méri az adott elfoglaltsághoz köthető adatokat.